De Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a
Tieners en jongerenVan maandag 20 tot vrijdag 24 november was het, in het kader van Burgerschap, de Week van de Democratie op Thorbecke Scholengemeenschap, locatie m-h-a. Tijdens deze week werd in de lessen aandacht besteed aan thema’s als democratie en stemrecht.
Hiske Kromdijk, directeur van de school, is ambassadeur van het thema Burgerschap. In het kader daarvan vertelde zij: ‘Op de Thorbecke vinden we het erg belangrijk dat leerlingen leren samenleven. Daartoe investeren we de komende jaren in doelgericht, samenhangend en merkbaar burgerschapsonderwijs.’ Tijdens deze Week van de Democratie hadden leerlingen daarom gesprekken over de verkiezingen, de Tweede Kamer, de individuele partijen en de partijprogramma’s. Deze kennis konden de leerlingen op maandag en dinsdag zelf in de praktijk brengen. Toen stonden namelijk twee stembureaus klaar in de school, waar leerlingen zelf mochten stemmen op een partij van hun keuze.
De stembureaus
Bij beide stembureaus zaten drie ‘stembureauleden’, bestaande uit (oud-)docenten en ouders. Zij hielden alles in de gaten, controleerden de identiteitsbewijzen van de leerlingen en gaven waar nodig uitleg.
Irene (moeder): ‘We krijgen hier allerlei klassen. 10-14 is geweest, en de klassen 1, 2 en 3 ook. Beneden in het gebouw wordt gestemd door de bovenbouwleerlingen. Ook morgen kan nog gestemd worden. Leerlingen hebben dit tot op zekere hoogte voorbereid, want er is veel aandacht voor geweest in de klas. Ik ben er vandaag bij omdat ik het leuk vind om te helpen op school, daar leer je zelf ook weer van. Ik heb twee dochters en hoewel zij er inhoudelijk nog niet veel van wisten waren ze er wel mee bezig. Er zitten bijvoorbeeld veel partijen op TikTok, en daar denken zij dan over na; is dit goed, en zou ik daarop stemmen? De verkiezingen leven dus zeker bij mij thuis, hoewel de kinderen minder met de thema’s zelf bezig zijn. Andere scholen zijn ook bezig met de verkiezingen, dus er is landelijk veel aandacht voor. Ik denk ook dat de partijen uit de Tweede Kamer de uitslagen van de verkiezing hier op school ook interessant vinden, zo kunnen ze peilen wat de jongeren bezighoudt.’
Agnes (moeder): ‘Democratie is het belangrijkste wat we hebben in Nederland. Ik draag dat echt een warm hart toe. Mijn zoon is er ook mee bezig. Hij vroeg thuis bijvoorbeeld of je moest stemmen naar aanleiding van wat uit de stemwijzer kwam, en vraagt regelmatig naar bepaalde onderwerpen die met democratie en stemmen te maken hebben. Niet alle leerlingen zijn natuurlijk even geïnteresseerd of voorbereid. We krijgen nu ook vragen als ‘waar is dit voor’ en ‘wat moet ik invullen’. Ik probeer de leerlingen wel mee te geven dat stemmen een bevochten voorrecht is, dus zeg ik tegen ze als ze binnenkomen: ‘Jij mág je stem uitbrengen.’ Dat is bijzonder en een verantwoordelijkheid waar je weloverwogen een beslissing over moet nemen. De uitslagen van deze stemming op school zijn ook een weerspiegeling van wat onder de jongeren speelt op het moment.’
Liesbeth Richen (oud-docent): ‘Ik ben al met pensioen, maar ben speciaal hiervoor benaderd om te helpen bij het stembureau op school. En dat doe ik natuurlijk graag. Democratie en stemrecht zijn belangrijke onderwerpen. Dit is de tweede keer dat ik hier weer ben sinds 2015, dat is wel bijzonder. Ik had me thuis al voorbereid, maar het loopt natuurlijk meestal net iets anders als je daadwerkelijk op school bent. Leerlingen zijn vaak enthousiast maar weten nog niet precies hoe dit in zijn werk gaat. Veel van hen vergeten hun identiteitsbewijs of hebben zich nog niet in de partijen verdiept. Maar net als bij de echte verkiezingen mogen leerlingen ook blanco stemmen; dan vullen ze niets in, maar telt de stem wel mee voor het totaal. Op die manier kunnen ze wel een boodschap uitdragen.’
De drie vrouwen hadden onderling ook leuke vraagstukken die werden besproken tussen de groepen stemmers door. Welk stelsel werkt het best (en zijn er nu teveel, of is dat juist ook ergens goed voor?), heb jij zelf al besloten op wie je gaat stemmen en zou jij je kind stemadvies geven? Zo leidden deze thema’s ook bij de volwassenen tot heel interessante gesprekken die stof tot nadenken gaven.