Een kijkje bij het fotomuseum van 10-14

Tieners en jongeren

Op vrijdag 24 november werd Onderwijsroute 10-14 omgetoverd tot een fotomuseum. Klaslokalen werden galerijen en gangen werden kunstpaden. Dit alles diende als de afsluiting van het thema ‘Macht en Regels’. De tentoonstelling trok een breed publiek, waaronder trotse ouders, opa’s en oma’s, betrokken tantes, nieuwsgierige broers en zussen, en niet te vergeten; een selectie van professionals, waaronder fotografen, beeldredacteurs en tekstschrijvers.

De aanwezigheid van professionals uit de wereld van fotografie voegde een extra dimensie toe aan de tentoonstelling. Fotografen, beeldredacteurs en tekstschrijvers wandelden door de gangen, bezochten de ‘galerijen’ en voorzagen de jonge kunstenaars van waardevolle feedback. Het was een unieke gelegenheid voor de leerlingen om te leren van degenen die dagelijks werken in dit vakgebied.

Vier dames van 10-14 hadden samen een leuk idee bedacht voor de aanwezigen: zij maakten foto’s met een leuke achtergrond waardoor iedereen die dat wilde een leuk aandenken aan de middag had. Ze vertelden zelf: ‘Iedereen heeft een taakje gekregen dus dat was fijn. Als je een leuk idee had voor bij de tentoonstelling mocht je dat voorstellen nadat je je eigen fotodossier had afgerond. Het leek ons toen leuk als mensen die langskwamen na afloop ook een foto van zichzelf hadden, daarom hebben wij in dit lokaal een fotohoek gemaakt. De gasten konden bij ons een nummertje trekken en een QR-code scannen, en dan maakten wij een foto bij onze speciale achtergrond. Die foto stuurden we daarna naar hen toe.’

Ook Marijn uit stamgroep 2B was trots op zijn werk. Net als zijn ouders en opa en oma, die ook kwamen kijken. Marijn vond één foto het meest bijzonder. Dat was een portretfoto van hemzelf waar hij heel veel ‘edit-werk’ aan had gedaan en dus veel aan had bewerkt. Daarnaast hingen onder andere een paar foto’s van zijn huis en zijn drie cavia’s aan de muur. Aan iedereen die kwam kijken vertelde Marijn enthousiast het verhaal bij elk van zijn foto’s.

Oline uit stamgroep 3B zei over het project: ‘Ik vond het wel leuk om hieraan te werken. En ik heb tijdens dit project geleerd hoe je betere foto’s kunt maken, dus het was zeker leerzaam.’ Ook Leonora heeft met plezier aan de tentoonstelling gewerkt. In haar fotopresentatie kwam haar persoonlijke leven als schipperskind duidelijk naar voren. Leonora: ‘Ik vond het heel leuk om te doen. Het werk was soms lastig, maar vooral wel echt leuk. Met de meeste foto’s die ik heb gemaakt en uitgezocht voor mijn presentatie ben ik zeker blij!’

Merle en Puck uit stamgroep 3B hebben als tweetal aan het project gewerkt. Zij zitten nu allebei in groep 8 en blijven ongeveer drie jaar bij 10-14. ‘Het was echt leuk om te doen! We hebben allebei onze eigen foto’s uitgezocht en die toen samengevoegd tot één project. Veel van de foto’s hebben we zelf gemaakt, en voor sommigen hebben we de zwart-witfunctie van de camera gebruikt. Die werden dus direct in zwart-wit gemaakt waardoor we ze niet hoefden te bewerken achteraf. Het was vooral leuk om dit samen te kunnen maken’, vertelden de meiden.

Ghena heeft een mooi fotodossier gemaakt, waarin onder andere foto’s van haar ouders en een goede vriendin stonden. Op de vraag hoe zij dit alles had ervaren antwoordde Ghena: ‘Ik vond het leuk, en vooral heel gezellig! Het was mooi om te zien hoe creatief iedereen hier is. Ik vond het zelf een leuk project, en niet heel erg moeilijk. Ik ben blij met de foto’s en hoe het uiteindelijk geworden is. Ik heb bijvoorbeeld een giraf gemaakt als ‘pixel art’, daar ben ik wel tevreden mee. En ik zou nog wel eens zoiets creatiefs willen doen. Vorig jaar deden we ook zoiets als dit, dus hopelijk volgend jaar weer.’

 

De tentoonstelling was een enorm succes en de aanwezigen waren erg onder de indruk van de kwaliteit en creativiteit van de foto’s, collages en presentaties. De gangen van beide 10-14 gebouwen waar de tentoonstelling plaatsvond stonden vol met bezoekers van jong tot oud. De hele middag vonden allerlei gesprekken plaats over de eindproducten van de leerlingen, die hun werk vol vuur presenteerden aan alle geïnteresseerden. Volgens zowel de bezoekers als veel van de leerlingen was dit project dus zeker voor herhaling vatbaar!

Meer in de praktijk

Een bijzonder project: Onderwijsroute 10-14 schrijft een boek

Bij 10-14 werkten de leerlingen aan een speciaal project: het schrijven van hun eigen informatieve boek. Hoe dat proces verliep lees je hier. Lees meer

De Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a

Van 20 tot 24 november was het de Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a. Thema’s als democratie en stemrecht stonden hierbij centraal, en leerlingen mochten zelf ook stemmen. Lees meer

Kenniscentrum HB: onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Kenniscentrum HB is een bovenschoolse lesvoorziening van OOZ. Hieronder vallen de Cnopius- en Kangoeroe klassen, waar verdiepend onderwijs wordt geboden aan leerlingen met hoogbegaafdheid. Lees meer

Zwolse leerlingen doen mee aan groene activiteiten

Duurzaamheid is een van de centrale thema’s binnen OOZ. Ook in Zwolle wordt hier veel aandacht aan besteed. Zo is er het project Buitengeluk, waarbinnen meerdere organisaties groene activiteiten aan kinderen aanbieden. Lees meer

De nieuwjaarsplannen van leerlingen op Thorbecke m-h-a

Leerlingen op de Thorbecke m/h/a delen hun nieuwjaarsplannen in deze zelfgemaakte video. Lees meer

Nederlands leren met juf Diana

In ons NT2-onderwijs leren kinderen van over de hele wereld Nederlands. Juf Diana geeft er elke week een dramales. Hoe dat eruit ziet lees je hier. Lees meer

Het onderwijs op onze Oekraïense school

Dit jaar werd razendsnel de Oekraïense School in Zwolle opgezet. Een plek waar kinderen uit Oekraïene samen kunnen wennen aan Nederland. Lees meer

Het regent complimentjes op OBS De Octopus

Op OBS de Octopus zijn kinderen heel goed geworden in complimentjes geven. Er staat een heuse complimentenmachine! Lees meer

Jitske en Lisa slagen voor havo en vmbo-tl via staatsexamen

Veel leerlingen zijn weer geslaagd. Sommigen op een andere manier dan anderen, zoals Jitske en Lisa van onderwijscentrum de Twijn. Zij slaagden voor havo en vmbo-tl via het staatsexamen. Wat is het verschil? Lees meer

Samenwerken in een Kindcentrum

Een aantal OOZ-scholen werkt nauw samen met de kinderopvang en Buitenschoolse opvang (BSO). Dit noemen we dan een Kindcentrum. Wat is het precies en wat zijn de voordelen? Lees meer

Leren in de échte wereld

Op Het Avontuur in Dalfsen werken ze met het lesprogramma Jeelo. Het doel? Niet alleen uit de boeken leren, maar de wereld ingaan. Leerlingen laten zien wat er speelt. Hoe werkt dat? Lees meer

Playing for Success

Er zijn soms kinderen op school die niet zo lekker in hun vel zitten. Ze hebben faalangst of weinig zelfvertrouwen. Voor zulke kinderen van OOZ-scholen is er Playing for Success. Lees meer

Ons praktijkonderwijs werkt aan duurzaamheid

Door een mooie samenwerking tussen het praktijkonderwijs en de Stichting Kringloop leren leerlingen over duurzaamheid en circulariteit. Ook doen ze werkervaring op in de winkels. Lees meer

Energiezuinig racen

Ontwerp, techniek, marketing: zestien scholieren van het Gymnasium Celeanum hebben alles zelf bedacht om hun energiezuinige auto te bouwen. Met succes, want ze mogen meedoen aan een race in Londen! Lees meer

Het basisschool ABC voor starters

De grote dag is aangebroken. Uw kind mag naar de basisschool. Een groot avontuur waarbij het aan heel veel nieuwe dingen en nieuwe mensen zal moeten wennen. Ook voor u als ouder is het een spannende tijd.... Lees meer

Schaken met je maatje

Kinderen leren heel veel van elkaar. Daarom zijn er maatjesprojecten op onze scholen, waarbij kinderen elkaar helpen met activiteiten en hobby's. Op Het Palet in Hattem vinden we daar een mooi voorbeeld van! Lees meer

Van bijbaan naar loopbaan in onderwijs!

Bovenbouwleerlingen havo en atheneum van OOZ kunnen sinds dit schooljaar deelnemen aan het tutoringproject bij OOZ. Ze krijgen dan een bijbaan op een basisschool om te ontdekken of ze talent voor de klas hebben! Lees meer

Cito-toets verdwijnt uit de kleuterklas

Jarenlang werd de Cito-toets afgenomen vanaf de kleuterklas. Na veel discussie verdwijnt de toets daar binnenkort. Is het goed om kleuters al met de Cito te toetsen? Wat is een geschikt alternatief? Lees meer

Wennen aan school, 3 tips voor uw peuter

Naar school gaan is steeds een beetje meer loslaten. Voor de meeste kinderen begint dat al als ze 4 zijn. Eerst de kinderopvang. Dan de wendagen op school. Hoe zorgt u dat deze momenten soepel verlopen? Lees meer

Grote Peuter Dag

Het is best spannend als uw kind toe is aan de basisschool. Hoe kiest u een fijne en goede school? En wat gaat uw kind daar leren en ontdekken? Lees meer
Stel je vraag