Een bijzonder project: Onderwijsroute 10-14 schrijft een boek

Tieners en jongeren

Bij 10-14 zijn de leerlingen de afgelopen weken druk bezig geweest met een speciaal project: het schrijven van hun eigen informatieve boek. Leerlingen van alle acht 10-14 klassen hebben tijdens meerdere vakken geschreven, vormgegeven en geïllustreerd, en zijn nu bijna klaar om het eindproduct in elkaar te zetten. Hoe dit proces is verlopen en wat de leerlingen ervan vonden lees je hier.

Daniël Kolpa is een leerkracht op 10-14. Hij legt uit wat dit project precies inhoudt.

Daniël: Dit is het eerst jaar dat de leerlingen deze opdracht krijgen. Bij Mens & Natuur hebben we het gehad over 13 tijdperken die van tevoren zijn bepaald, en die laten zien hoe de wereld ontstaan is. Daarbij zijn we op het idee gekomen om alle leerlingen een specifiek tijdperk te geven en daarbinnen een eigen onderwerp. Die tijdperken zijn verdeeld over de drie units hier, zodat elke unit een aantal tijdperken heeft. Leerlingen hebben een tekst geschreven over hun eigen onderwerp. Die tekst moet in een informatief boek passen. De leerlingen hebben verschillende boeken bekeken, waardoor ze wisten welke teksten ze daarvoor moesten schrijven.

Bij Mens & Cultuur zijn de leerlingen bezig geweest met de vormgeving, dus de indeling, illustraties, grafieken en andere opmaak. Ze hebben hun eigen illustratie gemaakt bij het verhaal dat ze geschreven hadden. Alle leerlingen hebben eerst nagedacht over een indeling die mooi kan zijn bij het uiteindelijke boek. Daar hebben wij als docenten toen een aantal gemeenschappelijke delen uitgehaald. Daarna hebben we ze vijf formats gegeven waar ze uit konden kiezen. Ze moesten hun teksten met de hand schrijven. Daardoor konden ze werken aan hun fijne motoriek, want schrijven wordt tegenwoordig natuurlijk steeds minder gedaan op school. Met dit soort opdrachten is daar weer aandacht voor.

Bij het vak Spelling & Grammatica hebben ze de mogelijkheid gehad om hun tekst op het gebied van spelling en grammatica aan te passen. Dat was dus echt het taaltechnische aspect, waarbij ze spellingsfouten uit hun eigen, en elkaars, teksten haalden. Op die manier wordt elk deel van het schrijfproces aangestipt.

Aan het eind van de opdracht hebben we 175 keer twee pagina’s, waar we het boek van gaan maken. Voor het eindproduct, dus het daadwerkelijke boek, moet nog wel een titel bedacht worden. Het hele project heeft acht weken geduurd, het daadwerkelijk op papier krijgen is in drie weken gebeurd.

En wat vonden de leerlingen van dit project?

Marilyn: ‘Ik vind het leuk en leerzaam. Ik heb het Precambium als tijdperk. Ik heb iets getekend met bacteriën, en ook nog twee andere tekeningen die ik bij mijn tekst doe. Ik vind alle opdrachten eigenlijk wel even leuk, maar dit is wel extra leuk. Tess en ik zitten hier bijna een jaar, of eigenlijk ruim een half jaar. We zitten allebei in groep 7.’

Tess: ‘Deze laatste les zijn we een boek aan het schrijven over 13 tijdperken, en met Nederlands hebben we jeugdliteratuur en moeten we daar vragen over beantwoorden. Mens & Natuur is meer informatie zoeken over het boek. Met Media moeten we een poster maken. Met Mens & Cultuur zijn we bezig met het schrijven en tekenen. Ik vind dit wel leuk om te doen. Ik heb het tijdperk Carboon en het onderwerp dinosaurussen. Ik heb zelf een dinosaurus getekend. Ik heb mijn opdracht al bijna af. We doen dit met meerdere klassen van 10-14, en iedereen maakt een paar bladzijden.’

Yoshua: ‘We begonnen tijdens de eerste les met 13 tijdperken. Elke stamgroep kreeg een tijdperk, en daarin kon je een onderwerp kiezen. Bijvoorbeeld dieren die in dat tijdperk leefden. Ik vind het wel een leuke opdracht. Ik schrijf zelf in mijn vrije tijd ook graag verhalen. Ik heb al een verhaal geschreven, en ik ben nu bezig met twee verhalen door elkaar. Ik schrijf het liefst over fantasiedingen. Over de aarde, maar dan in een andere tijd. Bij mijn verhalen zijn vaak het heden, de toekomst en het verleden door elkaar gebruikt. Ik merk dat deze schoolopdracht wel makkelijker is omdat ik zelf ook vaak schrijf. Het onderzoek doen vond ik wat lastiger. En ons verhaal op school gaat natuurlijk niet over fantasie, het moet echt gebeurd zijn. Maar het gaat wel goed tot nu toe.’

Jip: ‘Ik had het onderwerp ‘land’, en daar moest ik afgelopen weken informatie over zoeken. Die informatie moest ik weer in mijn eigen woorden zetten. Je hebt wel een groepje waarmee je het tijdperk behandelt, dus je kunt elkaar een beetje helpen. De opdracht was niet echt iets voor mij, want ik houd niet zo van schrijven. Ik houd meer van andere creatieve dingen maken, met foto’s of een poster bijvoorbeeld.’

Marijn: ‘Ik ben begonnen met tekeningen van dinosaurussen, en de foto van de libelle heb ik samen met Brent (een medeleerling) gezocht en nagetekend. Mijn tijdperk was het Carboon. Mijn dinosaurussen zijn een soort Spinosaurus, deze soort heet een Demitrodon. Naast mijn tekeningen staat een tekst met informatie. Ik heb ongeveer drie uur gedaan over mijn twee bladzijden, met de tekst erbij. Het onderzoek duurde natuurlijk wel langer. Ik vond het een leuke opdracht.’

Carlijn: ‘Wij hadden allebei het tijdperk Cambium, en we hebben allebei een dier uitgekozen en daar informatie over gezocht. Nu zijn we daarmee aan het werk. We moeten de tekeningen afmaken en de tekst netjes op de bladzijden schrijven. Het is wel interessant wat je allemaal leert tijdens dit project. Ik vond het tekenen van de dieren het leukst.’

Fleur: ‘Ik vond dit een leuke opdracht. Soms was het onderzoek lastig, maar uiteindelijk vond ik altijd wel nieuwe informatie. Nu zijn we inderdaad de laatste dingen aan het doen. Ik vond het tekenen ook het leukst, net als Carlijn.’

Zodra alle pagina’s van de leerlingen zijn verzameld gaat 10-14 hier zelf een boek van maken. Of het boek daarna ook echt te bestellen is, is nog niet zeker. Maar voor de meeste leerlingen was dit leerzame proces de moeite helemaal waard!

Meer in de praktijk

Een kijkje bij het fotomuseum van 10-14

Op vrijdag 24 november werd Onderwijsroute 10-14 omgetoverd tot een fotomuseum, waar het werk van leerlingen kon worden bewonderd. Lees meer

De Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a

Van 20 tot 24 november was het de Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a. Thema’s als democratie en stemrecht stonden hierbij centraal, en leerlingen mochten zelf ook stemmen. Lees meer

Kenniscentrum HB: onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Kenniscentrum HB is een bovenschoolse lesvoorziening van OOZ. Hieronder vallen de Cnopius- en Kangoeroe klassen, waar verdiepend onderwijs wordt geboden aan leerlingen met hoogbegaafdheid. Lees meer

Zwolse leerlingen doen mee aan groene activiteiten

Duurzaamheid is een van de centrale thema’s binnen OOZ. Ook in Zwolle wordt hier veel aandacht aan besteed. Zo is er het project Buitengeluk, waarbinnen meerdere organisaties groene activiteiten aan kinderen aanbieden. Lees meer

De nieuwjaarsplannen van leerlingen op Thorbecke m-h-a

Leerlingen op de Thorbecke m/h/a delen hun nieuwjaarsplannen in deze zelfgemaakte video. Lees meer

Nederlands leren met juf Diana

In ons NT2-onderwijs leren kinderen van over de hele wereld Nederlands. Juf Diana geeft er elke week een dramales. Hoe dat eruit ziet lees je hier. Lees meer

Het onderwijs op onze Oekraïense school

Dit jaar werd razendsnel de Oekraïense School in Zwolle opgezet. Een plek waar kinderen uit Oekraïene samen kunnen wennen aan Nederland. Lees meer

Het regent complimentjes op OBS De Octopus

Op OBS de Octopus zijn kinderen heel goed geworden in complimentjes geven. Er staat een heuse complimentenmachine! Lees meer

Jitske en Lisa slagen voor havo en vmbo-tl via staatsexamen

Veel leerlingen zijn weer geslaagd. Sommigen op een andere manier dan anderen, zoals Jitske en Lisa van onderwijscentrum de Twijn. Zij slaagden voor havo en vmbo-tl via het staatsexamen. Wat is het verschil? Lees meer

Samenwerken in een Kindcentrum

Een aantal OOZ-scholen werkt nauw samen met de kinderopvang en Buitenschoolse opvang (BSO). Dit noemen we dan een Kindcentrum. Wat is het precies en wat zijn de voordelen? Lees meer

Leren in de échte wereld

Op Het Avontuur in Dalfsen werken ze met het lesprogramma Jeelo. Het doel? Niet alleen uit de boeken leren, maar de wereld ingaan. Leerlingen laten zien wat er speelt. Hoe werkt dat? Lees meer

Playing for Success

Er zijn soms kinderen op school die niet zo lekker in hun vel zitten. Ze hebben faalangst of weinig zelfvertrouwen. Voor zulke kinderen van OOZ-scholen is er Playing for Success. Lees meer

Ons praktijkonderwijs werkt aan duurzaamheid

Door een mooie samenwerking tussen het praktijkonderwijs en de Stichting Kringloop leren leerlingen over duurzaamheid en circulariteit. Ook doen ze werkervaring op in de winkels. Lees meer

Energiezuinig racen

Ontwerp, techniek, marketing: zestien scholieren van het Gymnasium Celeanum hebben alles zelf bedacht om hun energiezuinige auto te bouwen. Met succes, want ze mogen meedoen aan een race in Londen! Lees meer

Het basisschool ABC voor starters

De grote dag is aangebroken. Uw kind mag naar de basisschool. Een groot avontuur waarbij het aan heel veel nieuwe dingen en nieuwe mensen zal moeten wennen. Ook voor u als ouder is het een spannende tijd.... Lees meer

Schaken met je maatje

Kinderen leren heel veel van elkaar. Daarom zijn er maatjesprojecten op onze scholen, waarbij kinderen elkaar helpen met activiteiten en hobby's. Op Het Palet in Hattem vinden we daar een mooi voorbeeld van! Lees meer

Van bijbaan naar loopbaan in onderwijs!

Bovenbouwleerlingen havo en atheneum van OOZ kunnen sinds dit schooljaar deelnemen aan het tutoringproject bij OOZ. Ze krijgen dan een bijbaan op een basisschool om te ontdekken of ze talent voor de klas hebben! Lees meer

Cito-toets verdwijnt uit de kleuterklas

Jarenlang werd de Cito-toets afgenomen vanaf de kleuterklas. Na veel discussie verdwijnt de toets daar binnenkort. Is het goed om kleuters al met de Cito te toetsen? Wat is een geschikt alternatief? Lees meer

Wennen aan school, 3 tips voor uw peuter

Naar school gaan is steeds een beetje meer loslaten. Voor de meeste kinderen begint dat al als ze 4 zijn. Eerst de kinderopvang. Dan de wendagen op school. Hoe zorgt u dat deze momenten soepel verlopen? Lees meer

Grote Peuter Dag

Het is best spannend als uw kind toe is aan de basisschool. Hoe kiest u een fijne en goede school? En wat gaat uw kind daar leren en ontdekken? Lees meer
Stel je vraag