Een bijzonder project: Onderwijsroute 10-14 schrijft een boek
Bij 10-14 zijn de leerlingen druk bezig geweest met een speciaal project: het schrijven van hun eigen informatieve boek. Leerlingen van alle acht 10-14 klassen hebben tijdens meerdere vakken geschreven, vormgegeven en geïllustreerd, en zijn nu bijna klaar om het eindproduct in elkaar te zetten. Hoe dit proces is verlopen en wat de leerlingen ervan vonden lees je hier.
Daniël Kolpa is een leerkracht op 10-14. Hij legt uit wat dit project precies inhoudt.
Daniël: Dit is het eerst jaar dat de leerlingen deze opdracht krijgen. Bij Mens & Natuur hebben we het gehad over 13 tijdperken die van tevoren zijn bepaald, en die laten zien hoe de wereld ontstaan is. Daarbij zijn we op het idee gekomen om alle leerlingen een specifiek tijdperk te geven en daarbinnen een eigen onderwerp. Die tijdperken zijn verdeeld over de drie units hier, zodat elke unit een aantal tijdperken heeft. Leerlingen hebben een tekst geschreven over hun eigen onderwerp. Die tekst moet in een informatief boek passen. De leerlingen hebben verschillende boeken bekeken, waardoor ze wisten welke teksten ze daarvoor moesten schrijven.
Bij Mens & Cultuur zijn de leerlingen bezig geweest met de vormgeving, dus de indeling, illustraties, grafieken en andere opmaak. Ze hebben hun eigen illustratie gemaakt bij het verhaal dat ze geschreven hadden. Alle leerlingen hebben eerst nagedacht over een indeling die mooi kan zijn bij het uiteindelijke boek. Daar hebben wij als docenten toen een aantal gemeenschappelijke delen uitgehaald. Daarna hebben we ze vijf formats gegeven waar ze uit konden kiezen. Ze moesten hun teksten met de hand schrijven. Daardoor konden ze werken aan hun fijne motoriek, want schrijven wordt tegenwoordig natuurlijk steeds minder gedaan op school. Met dit soort opdrachten is daar weer aandacht voor.
Bij het vak Spelling & Grammatica hebben ze de mogelijkheid gehad om hun tekst op het gebied van spelling en grammatica aan te passen. Dat was dus echt het taaltechnische aspect, waarbij ze spellingsfouten uit hun eigen, en elkaars, teksten haalden. Op die manier wordt elk deel van het schrijfproces aangestipt.
Aan het eind van de opdracht hebben we 175 keer twee pagina’s, waar we het boek van gaan maken. Voor het eindproduct, dus het daadwerkelijke boek, moet nog wel een titel bedacht worden. Het hele project heeft acht weken geduurd, het daadwerkelijk op papier krijgen is in drie weken gebeurd.
Wat vonden de leerlingen van het project?
Marilyn: ‘Ik vind het leuk en leerzaam. Ik heb het Precambium als tijdperk. Ik heb iets getekend met bacteriën, en ook nog twee andere tekeningen die ik bij mijn tekst doe. Ik vind alle opdrachten eigenlijk wel even leuk, maar dit is wel extra leuk. Tess en ik zitten hier bijna een jaar, of eigenlijk ruim een half jaar. We zitten allebei in groep 7.’
Tess: ‘Deze laatste les zijn we een boek aan het schrijven over 13 tijdperken, en met Nederlands hebben we jeugdliteratuur en moeten we daar vragen over beantwoorden. Mens & Natuur is meer informatie zoeken over het boek. Met Media moeten we een poster maken. Met Mens & Cultuur zijn we bezig met het schrijven en tekenen. Ik vind dit wel leuk om te doen. Ik heb het tijdperk Carboon en het onderwerp dinosaurussen. Ik heb zelf een dinosaurus getekend. Ik heb mijn opdracht al bijna af. We doen dit met meerdere klassen van 10-14, en iedereen maakt een paar bladzijden.’
Yoshua: ‘We begonnen tijdens de eerste les met 13 tijdperken. Elke stamgroep kreeg een tijdperk, en daarin kon je een onderwerp kiezen. Bijvoorbeeld dieren die in dat tijdperk leefden. Ik vind het wel een leuke opdracht. Ik schrijf zelf in mijn vrije tijd ook graag verhalen. Ik heb al een verhaal geschreven, en ik ben nu bezig met twee verhalen door elkaar. Ik schrijf het liefst over fantasiedingen. Over de aarde, maar dan in een andere tijd. Bij mijn verhalen zijn vaak het heden, de toekomst en het verleden door elkaar gebruikt. Ik merk dat deze schoolopdracht wel makkelijker is omdat ik zelf ook vaak schrijf. Het onderzoek doen vond ik wat lastiger. En ons verhaal op school gaat natuurlijk niet over fantasie, het moet echt gebeurd zijn. Maar het gaat wel goed tot nu toe.’
De leerlingen volgden de hele week een gevarieerd programma, en waren urenlang aan het schoonmaken.
Jip: ‘Ik had het onderwerp ‘land’, en daar moest ik afgelopen weken informatie over zoeken. Die informatie moest ik weer in mijn eigen woorden zetten. Je hebt wel een groepje waarmee je het tijdperk behandelt, dus je kunt elkaar een beetje helpen. De opdracht was niet echt iets voor mij, want ik houd niet zo van schrijven. Ik houd meer van andere creatieve dingen maken, met foto’s of een poster bijvoorbeeld.’
Marijn: ‘Ik ben begonnen met tekeningen van dinosaurussen, en de foto van de libelle heb ik samen met Brent (een medeleerling) gezocht en nagetekend. Mijn tijdperk was het Carboon. Mijn dinosaurussen zijn een soort Spinosaurus, deze soort heet een Demitrodon. Naast mijn tekeningen staat een tekst met informatie. Ik heb ongeveer drie uur gedaan over mijn twee bladzijden, met de tekst erbij. Het onderzoek duurde natuurlijk wel langer. Ik vond het een leuke opdracht.’
Carlijn: ‘Wij hadden allebei het tijdperk Cambium, en we hebben allebei een dier uitgekozen en daar informatie over gezocht. Nu zijn we daarmee aan het werk. We moeten de tekeningen afmaken en de tekst netjes op de bladzijden schrijven. Het is wel interessant wat je allemaal leert tijdens dit project. Ik vond het tekenen van de dieren het leukst.’
Fleur: ‘Ik vond dit een leuke opdracht. Soms was het onderzoek lastig, maar uiteindelijk vond ik altijd wel nieuwe informatie. Nu zijn we inderdaad de laatste dingen aan het doen. Ik vond het tekenen ook het leukst, net als Carlijn.’
Zodra alle pagina’s van de leerlingen zijn verzameld gaat 10-14 hier zelf een boek van maken. Of het boek daarna ook echt te bestellen is, is nog niet zeker. Maar voor de meeste leerlingen was dit leerzame proces de moeite helemaal waard!