'Nu kunnen we naar onze droomopleiding'

Jitske en Lisa slagen voor havo en vmbo-tl via staatsexamen

Tieners en jongeren

Veel leerlingen van OOZ deden dit jaar examen. Sommigen deden dat op een andere manier vanwege een persoonlijke situatie, zoals Jitske en Lisa van onderwijscentrum de Twijn. In plaats van via een centraal examen haalden zij de eindstreep van de havo en vmbo-tl met het staatsexamen. Na de zomervakantie starten ze met hun droomopleiding.

Verschil tussen centraal examen en staatsexamen

Jitske van Buren (18) en Lisa Lans (17) doen allebei staatsexamen, wat voor hun situatie een uitkomst is. Het niveau is hetzelfde als het centraal examen, maar de examinering gaat anders. Bij het ‘gewone’ centraal examen zijn gedurende het jaar tentamens die 50% meetellen voor het eindcijfer, waarna het centraal eindexamen volgt voor de andere 50%. Daarentegen is bij het staatsexamen alleen aan het einde van het jaar een examen. Dat bestaat uit een schriftelijk examen dat 50% meetelt en een college-examen dat 50% meetelt. Het college-examen zijn vooral mondelingen.

‘Bij regulier onderwijs is het centraal examen het einde, bij ons is dat het begin. Het heeft ook wel nadelen, want terwijl onze vrienden al geslaagd zijn, hebben wij nog examens én onze vakantie begint later.’ Jitske legt uit: ‘mijn vrienden in het reguliere onderwijs hebben gedurende het jaar tentamens gedaan na blokken van elk tien weken. Maar omdat wij vaak ziek zijn of naar het ziekenhuis moeten, hebben wij veertig weken de tijd om toe te werken naar ons examen. Dat is wel handig. Nadeel is dat je geen tussenstand hebt van je tentamens, waardoor je niet weet of je relaxt het examen ingaat, of nog heel erg je best moet doen. Een vriend van mij wist bijvoorbeeld dat hij een vier kon halen en alsnog zou slagen. Dat geeft wel rust.’

Hoe zijn ze examens doorgekomen?

Jitske en Lisa zaten dit jaar bij elkaar in de klas. ‘We zijn met een groepje van vijf en hebben elkaar er wel doorheen gesleept. We hebben ook veel gehad aan de klassenassistenten. Zij hebben van alles voor ons geregeld en alles geprint wat we wilden. Een docent gaf ons leren leren en ook rekenen. Daarmee leerde ze ons hoe we om moesten gaan met stress voor de examens. Haar beste tip: ‘alles wat je aandacht geeft, groeit’ zeggen Lisa en Jitske lachend in koor. En met rekenen, ook in koor: ‘alles wat je aan de bovenkant doet, moet je ook aan de onderkant doen.’ Een andere docent heeft voor mij een ontmoeting met beide voorzitters geregeld, vertelt Jitske. Want ik heb stress bij nieuwe mensen. Zij zorgde dat ik voor het examen beide examenvoorzitters kon ontmoeten, waardoor het minder spannend voor me was om mondeling te doen.’

Onze vrienden zijn veel eerder klaar

Het duurt langer voordat de staatsexamen-leerlingen de uitslag hebben dan leerlingen die deelnemen aan het centraal examen. Lisa: ‘aan de ene kant is het fijn dat we op deze manier examen kunnen doen. Aan de andere kant, onze vrienden die ‘gewoon’ examen doen, zijn veel eerder klaar. Die waren al aan het feestvieren en op vakantie toen ons mondeling begon, dat is wel jammer. Lisa: ‘op Insta zie je foto’s van je vrienden met vlaggen, terwijl wij nog in de onzekerheid zitten. Iedereen denkt dan dat je gezakt bent, terwijl wij nog niks wisten doordat ons examen nog niet begonnen was. Dat moet je elke keer weer uitleggen en dat is wel confronterend.’ Jitske, lachend: ‘je kunt beter een kaartje op je T-shirt hangen: nee ik ben nog niet geslaagd, nee, ik ben ook niet gezakt, mijn examen is gewoon nog niet begonnen’.

Naar de vervolgopleiding: dromen die uitkomen

Jitske: ‘ik wil graag door met leren, want we zijn al zo tegengehouden door alles. Door het ziekteverzuim ben ik langer bezig met de havo dan mijn vrienden in het reguliere onderwijs. Die zijn vorig jaar allemaal al geslaagd.’ ‘Ik kan ook niet wachten om te beginnen met de vervolgopleiding’, valt Lisa haar bij. Lisa koos voor het profiel zorg en welzijn, zodat ze wiskunde kon vermijden. ‘Maar ik ga niet de zorg in, maar de mode: Fashion Designer op Deltion College. Ik weet al jaren dat ik dat wil. Ik was laatst op een informatieavond op Deltion, toen dacht ik: dit is waar ik jaren naar uitgekeken heb, dat is zo apart!’ Jitske koos voor het profiel cultuur en maatschappij mét wiskunde. ‘Ik wil later wél de zorg in. Bij cultuur en maatschappij kon ik kunst en maatschappijwetenschappen kiezen, dat wilde ik heel graag. Ik ga Social Work doen op Windesheim en dat is voor mij ook een droom die uitkomt. Ik wil graag pedagogisch medewerker worden in het ziekenhuis, om de zorg uit handen van ouders te nemen. Ik heb daar zelf vroeger veel aan gehad, daarom wil ik anderen daar ook mee helpen.’

Eindelijk vakantie

Wat ze gaan doen om het te vieren? Jitske: ’we hebben een paar weken geleden een examenfeest gehad bij iemand thuis, dat was heel gezellig. Ik ga in de vakantie met mijn ouders vijf weken naar Schotland, daar heb ik wel zin in.’ Lisa gaat met haar moeder naar de Balkan. ‘We hebben hard gewerkt, maar we hebben eindelijk vakantie. Ik ben zo blij nu!’

Meer in de praktijk

Een bijzonder project: Onderwijsroute 10-14 schrijft een boek

Bij 10-14 werkten de leerlingen aan een speciaal project: het schrijven van hun eigen informatieve boek. Hoe dat proces verliep lees je hier. Lees meer

Een kijkje bij het fotomuseum van 10-14

Op vrijdag 24 november werd Onderwijsroute 10-14 omgetoverd tot een fotomuseum, waar het werk van leerlingen kon worden bewonderd. Lees meer

De Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a

Van 20 tot 24 november was het de Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a. Thema’s als democratie en stemrecht stonden hierbij centraal, en leerlingen mochten zelf ook stemmen. Lees meer

Kenniscentrum HB: onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Kenniscentrum HB is een bovenschoolse lesvoorziening van OOZ. Hieronder vallen de Cnopius- en Kangoeroe klassen, waar verdiepend onderwijs wordt geboden aan leerlingen met hoogbegaafdheid. Lees meer

Zwolse leerlingen doen mee aan groene activiteiten

Duurzaamheid is een van de centrale thema’s binnen OOZ. Ook in Zwolle wordt hier veel aandacht aan besteed. Zo is er het project Buitengeluk, waarbinnen meerdere organisaties groene activiteiten aan kinderen aanbieden. Lees meer

De nieuwjaarsplannen van leerlingen op Thorbecke m-h-a

Leerlingen op de Thorbecke m/h/a delen hun nieuwjaarsplannen in deze zelfgemaakte video. Lees meer

Nederlands leren met juf Diana

In ons NT2-onderwijs leren kinderen van over de hele wereld Nederlands. Juf Diana geeft er elke week een dramales. Hoe dat eruit ziet lees je hier. Lees meer

Het onderwijs op onze Oekraïense school

Dit jaar werd razendsnel de Oekraïense School in Zwolle opgezet. Een plek waar kinderen uit Oekraïene samen kunnen wennen aan Nederland. Lees meer

Het regent complimentjes op OBS De Octopus

Op OBS de Octopus zijn kinderen heel goed geworden in complimentjes geven. Er staat een heuse complimentenmachine! Lees meer

Samenwerken in een Kindcentrum

Een aantal OOZ-scholen werkt nauw samen met de kinderopvang en Buitenschoolse opvang (BSO). Dit noemen we dan een Kindcentrum. Wat is het precies en wat zijn de voordelen? Lees meer

Leren in de échte wereld

Op Het Avontuur in Dalfsen werken ze met het lesprogramma Jeelo. Het doel? Niet alleen uit de boeken leren, maar de wereld ingaan. Leerlingen laten zien wat er speelt. Hoe werkt dat? Lees meer

Playing for Success

Er zijn soms kinderen op school die niet zo lekker in hun vel zitten. Ze hebben faalangst of weinig zelfvertrouwen. Voor zulke kinderen van OOZ-scholen is er Playing for Success. Lees meer

Ons praktijkonderwijs werkt aan duurzaamheid

Door een mooie samenwerking tussen het praktijkonderwijs en de Stichting Kringloop leren leerlingen over duurzaamheid en circulariteit. Ook doen ze werkervaring op in de winkels. Lees meer

Energiezuinig racen

Ontwerp, techniek, marketing: zestien scholieren van het Gymnasium Celeanum hebben alles zelf bedacht om hun energiezuinige auto te bouwen. Met succes, want ze mogen meedoen aan een race in Londen! Lees meer

Het basisschool ABC voor starters

De grote dag is aangebroken. Uw kind mag naar de basisschool. Een groot avontuur waarbij het aan heel veel nieuwe dingen en nieuwe mensen zal moeten wennen. Ook voor u als ouder is het een spannende tijd.... Lees meer

Schaken met je maatje

Kinderen leren heel veel van elkaar. Daarom zijn er maatjesprojecten op onze scholen, waarbij kinderen elkaar helpen met activiteiten en hobby's. Op Het Palet in Hattem vinden we daar een mooi voorbeeld van! Lees meer

Van bijbaan naar loopbaan in onderwijs!

Bovenbouwleerlingen havo en atheneum van OOZ kunnen sinds dit schooljaar deelnemen aan het tutoringproject bij OOZ. Ze krijgen dan een bijbaan op een basisschool om te ontdekken of ze talent voor de klas hebben! Lees meer

Cito-toets verdwijnt uit de kleuterklas

Jarenlang werd de Cito-toets afgenomen vanaf de kleuterklas. Na veel discussie verdwijnt de toets daar binnenkort. Is het goed om kleuters al met de Cito te toetsen? Wat is een geschikt alternatief? Lees meer

Wennen aan school, 3 tips voor uw peuter

Naar school gaan is steeds een beetje meer loslaten. Voor de meeste kinderen begint dat al als ze 4 zijn. Eerst de kinderopvang. Dan de wendagen op school. Hoe zorgt u dat deze momenten soepel verlopen? Lees meer

Grote Peuter Dag

Het is best spannend als uw kind toe is aan de basisschool. Hoe kiest u een fijne en goede school? En wat gaat uw kind daar leren en ontdekken? Lees meer
Stel je vraag