BEZOEKADRES
Dobbe 74
8032 JX Zwolle
POSTADRES
postbus 55
8000 AB Zwolle
Klachten, bezwaar en beroep
Het kan gebeuren dat (oud)leerlingen, hun ouders/verzorgers, medewerkers of anderszins bij de school betrokkenen niet tevreden zijn over de gang van zaken op school. Ervaar je een probleem, neem dan eerst contact op met degene die het probleem heeft veroorzaakt. Leidt dat contact niet tot een oplossing dan kun je het probleem voorleggen aan de directie van de school, de contactpersoon op school of de externe vertrouwenspersoon. Pas als het probleem niet is of wordt opgelost in goed overleg kan een formele klacht worden ingediend. De directie van de school, de contactpersonen op school en de externe vertrouwenspersoon kunnen informatie geven over de klachten-, bezwaren en beroepsprocedures. Voor vragen kan ook contact opgenomen worden via contact@ooz.nl of via 038 4555 940.
Contactpersoon op school
De contactpersoon op school zorgt voor de eerste opvang bij klachten die niet in goed overleg tussen betrokken zijn opgelost, bieden een luisterend oor, geven ruimte aan emotie, gaan na of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is en geven daarbij ondersteuning en advies. De contactpersoon op school doet zelf geen onderzoek naar de klacht, maar vervult een doorverwijzende rol, bijvoorbeeld naar de externe vertrouwenspersoon.
Elke school beschikt minstens over één contactpersoon. De gegevens van deze perso(o)n(en) zijn te vinden in de schoolgids of staan vermeld op de website van school.
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon biedt op verzoek begeleiding bij klachten, gaat met betrokkenen na welke mogelijkheden er zijn om binnen de school tot een oplossing te komen en geeft ondersteuning en advies. De externe vertrouwenspersoon maakt geen deel uit van de school. OOZ heeft een mannelijke en vrouwelijke externe vertrouwenspersoon aangesteld.
De gegevens van de vertrouwenspersonen zijn:
De heer Gerard Dijkstra van Buro Konfidi Vertrouwenspersonen
Tel.: 06 551 833 68
E-mail: info@konfidi.nl
Website: www.konfidi.nl
Mevrouw Nel van der Loos van Nel van der Loos begeleiding
Tel.: 06 534 612 59
E-mail: nel@nvdloos.nl
Klachten
Als het probleem niet is of wordt opgelost in goed overleg tussen betrokkenen, na een gesprek met de directie van de school, de contactpersoon van de school en/of de externe vertrouwenspersoon dan kan een formele klacht worden ingediend bij het college van bestuur of de onafhankelijke interne commissie klachten en integriteit (CIK) van OOZ. De CIK onderzoekt het bezwaar en adviseert het college van bestuur hierover. Het klachtenreglement is van toepassing op de behandeling van een klacht door de CIK.
Een formele klacht kan ingediend worden via contact@ooz.nl of Postbus 55, 8000 AB Zwolle.
OOZ is tevens aangesloten bij de onafhankelijke Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
Klachten waarvoor een aparte regeling en proceduremogelijkheid bestaan zie onder, dienen langs die lijn te worden afgehandeld.
Bezwaar
Binnen de school worden dagelijks beslissingen genomen. In sommige gevallen is een beslissing een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, bijvoorbeeld beslissingen over de toelating, de bevordering of het schorsen of verwijderen van een leerling. In dat geval geldt de klachtenregeling niet, maar kan binnen zes weken na dagtekening van de beslissing schriftelijk bezwaar worden gemaakt bij het college van bestuur. OOZ heeft een eigen bezwarencommissie ingesteld. De commissie onderzoekt het bezwaar en adviseert het college van bestuur hierover. Het bezwarenreglement is van toepassing op de behandeling van een bezwaar door de bezwarencommissie. Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking.
Een bezwaar kan ingediend worden via contact@ooz.nl of Postbus 55, 8000 AB Zwolle.
Commissie van beroep examens
In het voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs kan de directeur bij onregelmatigheden of ongeoorloofde afwezigheid van leerlingen tijdens enig deel van het examen een beslissing nemen, bijvoorbeeld het toekennen van het cijfer 1 voor een toets van het schoolexamen of het centraal examen. In dat geval geldt de klachtenregeling niet, maar kan binnen vijf werkdagen na dagtekening van de beslissing schriftelijk beroep ingesteld worden bij de commissie van beroep examens v(s)o. De commissie doet een bindende uitspraak. Het reglement commissie van beroep examens v(s)o is van toepassing op de behandeling van een beroep door de commissie. Het instellen van beroep heeft geen schorsende werking.
Een beroep kan worden ingesteld via contact@ooz.nl of Postbus 55, 8000 AB Zwolle.
Klokkenluidersregeling
De klokkenluidersregeling betreffende het omgaan met een vermoeden van een misstand of een inbreuk op een Unierecht biedt een beschrijving van de procedure die gevolgd moet worden wanneer een (op redelijke gronden gebaseerd) vermoeden van een misstand of een inbreuk op een Unierecht bestaat binnen OOZ.
De externe vertrouwenspersoon fungeert binnen OOZ als vertrouwenspersoon integriteit en die speciaal belast is met de afhandelingen van meldingen betreffende een vermoeden van een misstand of inbreuk op het Unierecht.
AVG-verzoeken
We verwerken, beheren en beveiligen persoonsgegevens met de grootste zorgvuldigheid. U heeft het recht om uw gegevens in te zien, te verbeteren of te verwijderen. Ook heeft u het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens of eerder gegeven toestemming in te trekken. In voorkomende gevallen kunt u aan OOZ/de school vragen om de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken of om uw gegevens aan uzelf of aan een derde partij over te dragen. Wilt u gebruik maken van (een van) deze rechten of heeft u vragen of klachten over hoe we omgaan met privacy en persoonsgegevens dan kunt u contact opnemen met de directeur van de school of met onze privacy officer/security officer. Mocht u er samen met ons niet uitkomen, dan kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke commissie interne klachtenbehandeling en integriteit van OOZ of de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) waarbij OOZ is aangesloten. Het is ook mogelijk om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of beroep in te stellen bij de rechter. Ga voor de algemene contactgegevens van OOZ naar: Contact – OOZ (Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio)
U kunt de privacy officer/security officer van OOZ bereiken per email via: fg@ooz.nl