Brugfunctionaris: de juiste hulp op tijd op de juiste plek
Op 20 november kwamen collega’s van OOZ en partners uit de wijk samen bij De Springplank om ervaringen uit te wisselen over het project ‘Brugfunctionaris Zwolle en omgeving’. Het werd een inspirerende middag vol verhalen, inzichten en praktische tips. De bijeenkomst onderstreepte het belang van samenwerking om kinderen en jongeren meer kansen te bieden. De nieuwe functie van brugfunctionaris speelt hierin een waardevolle rol.
Vertrouwen als fundament
Vertrouwen vormde de rode draad in alle gesprekken. Brugfunctionarissen gaven aan dat hun werk begint met het opbouwen van een relatie met ouders. “Je kunt pas echt helpen als ouders je kennen en vertrouwen,” vertelde een van hen. Dit vraagt tijd en aandacht, maar levert veel op: ouders voelen zich gehoord en durven sneller hulp te vragen. Veel ouders hebben negatieve ervaringen met hulpverleners of zijn argwanend. Daardoor blijven problemen soms onzichtbaar, of worden ze pas zichtbaar als er iets misgaat. De brugfunctionaris is laagdrempelig benaderbaar voor allerlei vragen en problemen. Scholen merken dat dit zorgt voor minder spanningen en meer rust in de klas.
Samenwerking met de wijk
Deelnemers bespraken ook de samenwerking met partners in de wijk. Brugfunctionarissen zijn de verbindende schakel tussen school, gezin en hulpverlening. Ze kennen de sociale kaart en weten wie ze kunnen inschakelen. “Door korte lijnen met wijkteams kunnen we sneller handelen en voorkomen dat problemen groter worden,” aldus een deelnemer. Partijen vullen elkaar aan. Soms versterkt de brugfunctionaris het vertrouwen in andere vormen van hulp. Samenwerken vraagt om duidelijke afspraken en goede communicatie, zodat rollen elkaar versterken en ouders en leerlingen optimaal worden geholpen, zonder dat ze onnodig met extra gezichten worden geconfronteerd.
Zichtbaarheid en communicatie
Een belangrijk thema was zichtbaarheid. Hoe maken we duidelijk wat een brugfunctionaris doet? Niet alleen binnen OOZ en onderwijspartners die meewerken aan dit project, maar ook richting ouders en de omgeving. Ideeën die werden gedeeld: een herkenbare plek op de schoolwebsite, een flyer voor ouders en het delen van succesverhalen. Zo laten we zien wat deze rol betekent voor kinderen en gezinnen.
Inspirerende praktijkvoorbeelden
De bijeenkomst leverde mooie praktijkvoorbeelden op. Zo was er een persoonlijke getuigenis van een moeder in de vorm van een ingesproken bericht. Ook het voorbeeld van de weggeefwinkel op Thorbecke Pro, waar leerlingen anoniem kleding kunnen halen, liet zien hoe een brugfunctionaris waarde toevoegt. Vanuit het inzicht dat er veel schaamte speelt, vervult de brugfunctionaris hier de rol van meedenker, verbinder en praktisch ondersteuner. Andere voorbeelden kwamen van brugfunctionarissen die ouders helpen bij het aanvragen van hulp of het vinden van activiteiten voor kinderen. Dit zijn stuk voor stuk voorbeelden met grote impact.
Vooruitblik
Het project is volop in ontwikkeling. We blijven van elkaar leren en werken samen aan een gedragen werkwijze, met ruimte voor maatwerk per school en wijk. Intervisiemomenten en bijeenkomsten zoals deze helpen om ervaringen te delen en samen sterker te staan. De komende maanden richten we ons op het verder uitwerken van communicatiemiddelen en het versterken van de samenwerking met partners.

