De Ambelt
Wij geven onderwijs en ondersteuning aan leerlingen van vier tot twaalf jaar die onvoldoende tot ontwikkeling komen in het regulier basisonderwijs. Vaak is er sprake van een ontwikkelingsstoornis zoals aandachtdeficiëntie, hyperactiviteit (AD(H)D), autismespectrumstoornis, hechtingsproblemen of angsten. Ook kan er sprake zijn van een leerstoornis als dyslexie of dyscalculie.
Door de complexe gedragsproblematiek hebben leerlingen te maken met concentratieproblemen, prikkelgevoeligheid, het ontbreken van basisveiligheid of problemen in de regulatie van emoties. Wat onze leerlingen met elkaar gemeen hebben, is behoefte aan duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur. Binnen onze veilige leeromgeving kunnen leerlingen zich cognitief en sociaal-emotioneel optimaal ontwikkelen. Wij willen daarbij hun zelfvertrouwen vergroten en hen inzicht geven in hun mogelijkheden. Maar boven alles willen we iedere leerling begeleiden bij het ontwikkelen van een positief toekomstperspectief. Het gaat niet alleen om cognitieve vaardigheden, maar ook om persoonsvorming en hoe je je staande kunt houden in de maatschappij.
Op onze school staat het gedachtengoed van Positive Behavior Support (PBS) centraal. PBS is gericht op het creëren van een veilig en positief schoolklimaat dat het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. De waarden die wij belangrijk vinden zijn: respect, veiligheid, vertrouwen en plezier. We benoemen het gedrag dat past bij deze waarden en leren dit onze leerlingen aan.
- Maatwerk in onderwijs en ondersteuning
- Psychiatrische problemen / gedragsproblemen
- Toekomstperspectief
- Speciaal onderwijs