PLAYING FOR SUCCESS
Er zijn soms kinderen op school die niet zo lekker in hun vel zitten. Ze hebben faalangst of weinig zelfvertrouwen. En dat is natuurlijk jammer, want vaak zit er veel meer in zo’n jongen of meisje dan er uit komt. Voor zulke kinderen van OOZ-scholen die wat extra’s nodig hebben is er Playing for Success, een naschools programma voor kinderen van 9 tot 14 jaar. Centrummanager Harold van Bremen is vanuit OOZ betrokken bij het programma en laat ons een dag meekijken.
WOW-FACTOR
‘Er komen hier kinderen die haast onzichtbaar zijn in de klas. Waarvan de juf of meester achteraf denkt: was die eigenlijk wel op school vandaag? Die kinderen leren hier op speelse wijze weer hun mannetje staan’, legt Harold uit.
‘Leren met een WOW-factor’, noemen ze dat bij Playing for Success. Dat begint al bij de gave locatie: het voetbalstadion van PEC Zwolle. Al elf jaar lang melden iedere dinsdag-, woensdag- en donderdagmiddag ongeveer vijftien kinderen van verschillende basisscholen in Zwolle zich hier.
Iedere twaalf weken start een nieuwe groep. Ze doen allerlei verschillende opdrachten. Zo bedenken ze een eigen artikel voor in de fanshop van PEC Zwolle en ontwierp een groepje kinderen samen met een architectenbureau een speelplein. Het voorstel hiervoor ligt nu zelfs echt bij de gemeente. Met zulke spannende opdrachten doen de kinderen positieve ervaringen op. Hun motivatie en zelfvertrouwen groeit.
Aan het eind van de twaalf weken houden de kinderen een eindpresentatie in de persruimte voor hun ouders, opa’s en oma’s, meesters en juffen. Dit lijkt de meeste kinderen van te voren heel eng en spannend. ‘Wij zeggen dan: het is inderdaad spannend, maar je kunt hier niets verkeerd doen,’ vertelt Harold. ‘De meesten doen het uiteindelijk dan toch!’
SPEURTOCHT
Zo ver is het voor deze groep vandaag nog niet. Harold wacht alle kinderen op in de persruimte. ‘Hoi jongen, heb je er zin in vandaag?’ Alle kinderen worden vrolijk begroet. Dani komt binnen en geeft zijn moeder nog een knuffel. ‘Ik vind het hier heel leuk, we doen allerlei dingen die ik thuis nooit doe.’
Je hoeft niet per se iets met voetbal te hebben om hier aan mee te doen. De middag begint wel vaak met een potje voetbal in het stadion. Daarna staat er vandaag staat een speurtocht door het hele stadion op het programma. Deze is uitgezet met behulp van ABN Amro. Zij willen de kinderen leren omgaan met geld. Tijdens de speurtocht zijn er allerlei opdrachten die hiermee te maken hebben.
LEERDOELEN
Er zijn drie enthousiaste stagiaires om de kinderen te begeleiden. Zij komen van de opleiding Social Work of Sport en Bewegen. Voorafgaand aan de speurtocht bespreken de kinderen met stagiairs hun leerdoelen voor deze dag. De meesten willen beter leren samenwerken of zich beter leren concentreren. Dit schrijven ze allemaal op in een opdrachtenboekje.
Timo is 19 en stagiair van Sport en Bewegen op Landstede. Hij doet deze stage omdat het een keer iets nieuws voor hem was, met zo’n specifieke doelgroep. ‘Deze kinderen hebben moeite met sociale contacten. Het is heel mooi om uiteindelijk hun zelfvertrouwen te zien groeien. Ze leren hier om samen te werken. Na de periode van twaalf weken zie je echt veel verschil.’
Dat beaamt ook vrijwilligster Corintha. Zij helpt al jaren bij Playing for Success. ‘Bij evaluaties met de scholen horen we vaak terug dat de kinderen nu wel hun vinger durven opsteken en iets te zeggen.’ Volgens haar is tijd en aandacht geven het belangrijkste. ‘Het gaat om oprechte intentie. De kinderen voelen zich hier thuis, dingen mogen fout gaan. Door veel dingen te doen krijgen ze steeds meer succeservaringen. Uiteindelijk worden de schoolprestaties hierdoor beter.’
SAMENWERKEN
‘Wie kan vertellen waarom we hier zijn?’, vraagt Harold intussen aan de groep. Een spannende vraag voor deze kinderen. ‘Ik heb moeite met samenwerken en daar wil ik beter in worden’, antwoordt een jongen voorzichtig. ‘Wat knap dat je dat zo durft te zeggen’, moedigt Harold aan.
De kinderen hebben zichzelf aangemeld of worden aangemeld door hun ouders of via school. Pascal is hier vandaag als medewerker van ABN Amro om de speurtocht uit te zetten. Maar ook hij heeft ervaring met Playing for Success. Zijn dochter heeft hier ook gezeten zeven jaar geleden. ‘Ze heeft er veel aan gehad in haar ontwikkeling’, vertelt hij.
Dan kan de speurtocht beginnen! De kinderen worden verdeeld in groepjes. De eerste opdracht: loop naar boven, tel alle traptreden en vermenigvuldig ze met het aantal schilderijen aan de muur. De kinderen vliegen uiteen en beginnen wat chaotisch aan de opdracht. Er is één meisje die fanatiek de som maakt, de rest van dit groepje lijkt al wat afgeleid. Stagiaire Jorlien is streng: ‘jullie krijgen wel punten voor het goede antwoord, maar daar gaat het niet alleen om. Voor het samenwerken krijgen jullie geen extra punten.’
De volgende opdracht gaat al beter. Er liggen allerlei voorwerpen in de kleedkamers van de PEC Zwolle spelers die daar niet horen, zoals hoepels en pionnen. Die moeten worden opgeruimd. Iedereen helpt mee en aan het eind vragen ze elkaar: wie vindt dat het zo goed is? Voor dit overleg krijgen ze dit keer wel extra punten.
EVALUATIE
De volgende opdracht is buiten op de tribune, en daarna mogen ze zelfs in de controlekamer van het stadion komen. In het groepje zitten twee meiden die wat stil en verlegen zijn, terwijl een ander jongetje juist behoorlijk aanwezig is. ‘We gaan hiermee om door in contact te blijven met de kinderen, ze erbij te betrekken en ze te belonen’, vertelt Jorlien na afloop. De meisjes worden tijdens de middag al steeds wat losser.
Na de opdrachten komt iedereen weer samen in de persruimte. De leerdoelen worden nog kort besproken, want er is eigenlijk weinig tijd meer. De ouders staan al klaar om de kinderen op te halen.
De moeder van Nieck ziet bij haar zoon al echt verschil. Nieck kwam hier omdat het niet zo lekker met hem ging. Hij had buikpijn als hij op schoolreisje moest en wilde niet naar kinderfeestjes. Zijn juf meldde hem aan voor Playing for Success. ‘We zaten al aan professionele hulp te denken, maar dat is nu echt niet meer nodig. Hij zit veel beter in zijn vel en gaat weer met plezier naar school. Hij is ook heel serieus met zijn leerdoelen bezig.’
Dan komt Nieck zelf aangelopen. Waarvoor hij hier komt? ‘Voor meer zelfvertrouwen, dingen vertellen en presenteren. Dat gaat allemaal al veel beter. Ik heb laatst al gespeeld met een jongetje van hier, en het lijkt me heel leuk om de eindpresentatie te doen!’
INFORMATIE
Harold van Bremen werkt vanuit OOZ bij Playing for Success, hij doet dit naast zijn functie als locatieleider van OBS de Krullevaar. Het naschoolse programma is een samenwerking tussen OOZ, Vivente, Landstede, SportService Zwolle en PEC Zwolle, verzameld in één stichting. Voor kinderen van OOZ en Vivente is het gratis, andere kinderen zijn ook welkom maar dan wordt een vergoeding gevraagd.
Voor meer informatie kun je een kijkje nemen op de website van Playing for Success Zwolle of een email sturen naar h.vanbremen@playingforsuccess.nl.