Een bijzonder onderwijsconcept: Kunskapsskolan
OOZ heeft bijna veertig scholen en hoewel er bepaalde overeenkomsten zijn, werken die allemaal op hun eigen unieke manier. Zo zijn er verschillende lesmethoden in gebruik, en ook meerdere onderwijsconcepten. Een voorbeeld hiervan is Kunskapsskolan. Dit onderwijsconcept is afkomstig uit Zweden en wordt inmiddels op een aantal scholen in Nederland, Groot-Brittannië, Zuid-Afrika, India en Saoedi-Arabië ook toegepast. Een van die Kunskapsskolan Partnerscholen in Nederland is het Van Kinsbergen college. In dit artikel lees je meer over deze manier van onderwijs.
Madeleine Zwart is directeur van het Van Kinsbergen college. Zij vertelt hoe de school het onderwijsconcept Kunskapsskolan concreet toepast.
‘Het Van Kinsbergen college is een behoorlijk kleine VO-school; we hebben nog geen 300 leerlingen op dit moment. Wat ons uniek maakt is dat we ondanks dit lage leerlingenaantal alle niveaus aanbieden, van basisberoeps tot en met vwo. Juist doordat we vrij kleinschalig zijn hebben we veel zicht op onze leerlingen. De lijntjes zijn heel kort, dus het monitoren van de leerlingen en de samenwerking tussen collega’s verlopen soepel. Ook bijzonder is dat onze leerlingen allemaal dwars door elkaar heen zitten. Leerlingen van het vmbo kunnen in hun rooster onderdelen gezamenlijk hebben met vwo-leerlingen. Bij reguliere scholen gebeurt dat niet.
Het onderwijsconcept Kunskapsskolan richt zich op gepersonaliseerd leren. In plaats van een vast curriculum en traditionele lessen volgen leerlingen een individueel leerplan dat afgestemd is op hun behoeften, interesses en leerniveau. Ze werken op hun eigen tempo en krijgen ondersteuning van coaches die hen begeleiden bij het stellen van doelen en het ontwikkelen van vaardigheden. Dit concept streeft naar een meer flexibele en op maat gemaakte leerervaring voor elke leerling.
Kunskapsskolan past heel goed bij onze school. Wij bieden leerlingen kansen waardoor zij hun potentieel optimaal kunnen benutten. Een ander voordeel is dat wij onze leerlingen goed kennen. Er is veel contact tussen leerkrachten en coaches, ouders en de leerlingen. Voor de toekomst zouden we ernaartoe willen werken dat leerlingen niet alleen op niveau, maar ook op tempo kunnen differentiëren. We willen ook graag een nog meer gepersonaliseerd rooster. Er zijn veel leerlingen die vakken op verschillende niveaus volgen en dat moeten we faciliteren.
We werken op school nu al een paar jaar met dit onderwijsconcept. De reden voor deze overstap was destijds dat Kunskapsskolan goed aansluit op onze visie op onderwijs. Dit onderwijsconcept biedt ons onderwijskundige principes, een concrete aanpak en kwaliteitsframework om ons onderwijs vorm te kunnen geven. Omdat we inmiddels ook een Kunskapsskolan Partnerschool zijn, zijn we onderdeel van een heel groot internationaal KED netwerk (Kunskapsskolan EDucation) waarbinnen we op alle niveaus regelmatig contact met elkaar hebben. Niet alleen in Nederland, maar ook met de andere Kunskapsskolan scholen wereldwijd hebben we contact. Onze buddyschool ligt in het Zweedse Västerås. Met bijna het voltallige team hebben we deze school in maart bezocht, en ook organiseren we een Erasmus+ uitwisseling voor leerlingen.’