Deze scholen hebben hun eigen ‘schooldieren’

Donny de Irish Doodle op OBS de Schatkamer:

OBS de Schatkamer heeft een wel heel bijzondere ‘leerling’: schoolhond Donny. Donny is de hond van Monique Abbing, directeur van De Schatkamer. Donny is inmiddels bijna twee jaar oud en kwam als pup voor het eerst op school toen hij vijf maanden oud was. Hij is nu twee dagen per week op school. ‘We hebben de omgangsregels met Donny uitgelegd aan de kinderen, zoals: rustig blijven en niet gaan rennen en roepen als Donny enthousiast is. Ook is er in principe altijd een volwassene bij als Donny bij de kinderen is, maar sinds een aantal maanden mogen leerlingen uit groep 8 met toestemming van de ouders ook alleen met Donny wandelen. Zo geven we deze leerlingen een bepaalde mate van verantwoordelijkheid, mits ze dat willen en aankunnen’, vertelt Monique.

Wat doet Donny precies op school? Monique vertelt: ‘Donny helpt kinderen ontprikkelen gedurende de dag en hij helpt ze met hun verdriet en hun angsten (onder andere de angst voor honden). Kinderen kunnen ook voorlezen aan hem, en ze leren duidelijker te communiceren en hun grenzen aan te geven. Donny heeft namelijk bepaalde opdrachten en commando’s geleerd, en zo kunnen de leerlingen aangeven wat ze van hem willen.’

Het is duidelijk dat Donny een positieve invloed is op school. Een meisje uit groep 4 was in het begin bang voor hem, en ze heeft daarom samen met de logopedist van OBS de Schatkamer, Trea van der Cingel, bedacht om haar spreekbeurt over Donny te houden. ‘Ze heeft mij allerlei vragen gesteld om beter te begrijpen hoe Donny is en op bepaalde situaties reageert, en dit heeft haar geholpen om haar angst te overwinnen’, zegt Monique. Donny brengt rust, huiselijkheid, vrolijkheid en gezelligheid op school.

De vier konijntjes op de Florens Radewijnsschool:

Wies en Sebas, twee leerlingen uit groep 7-8, vertellen over de school en over de dieren. Sinds kort hebben ze een bijenhotel en er zijn ook vier konijnen die achter de school in een buitenhok wonen. ‘We vinden dit een heel fijne school. Iedereen kent elkaar, en onze ouders hebben hier vaak ook op school gezeten. De school groeit een beetje, maar is nog steeds klein. Dat vinden wij juist fijn. Er wordt hier eigenlijk nooit iemand gepest en als dat zou gebeuren kun je altijd om hulp vragen bij een leerkracht of klasgenoten. Tussen de lessen door doen we ook vaak spelletjes, en we hebben buiten ook een aantal speeltoestellen. Er is ook een buitenlokaal gemaakt zodat we buiten les kunnen hebben. Dit hotel is beschilderd met krijtverf, dus we kunnen daar zelf nog versieringen aan toevoegen en die soms ook veranderen’, leggen ze uit.

Directeur van de school, Chiel de Lobie, vertelt: ‘Wij werken op school projectmatig met Jeelo (Home – Jeelo, Je Eigen Leeromgeving), waarin meerdere vakken geïntegreerd zijn (waaronder geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en burgerschap). Een van de projecten die doorlopend worden aangeboden is het zorgen voor dieren. Vandaar dat wij de keuze hebben gemaakt om konijnen te houden op school.’

Dit zorgen voor dieren is voor elke groep net een beetje anders. In groep 1-2 leren kinderen hoe ze moeten omgaan met dieren. Zo hebben leerlingen een insectenhotel gebouwd. In groep 3-4 wordt geleerd hoe dieren binnen en buiten verzorgd kunnen worden. Zo werden kikkervisjes gevangen en vogels gespot. In groep 5-6 ging het over het verzorgen van huisdieren. Leerlingen stelden vragen aan experts op dit gebied, onder andere in dierenwinkels, en verwerkten deze informatie in bijvoorbeeld weblogs. Groep 7-8 leerde over het verzorgen van jonge dieren. Een groep leerlingen kreeg een aantal bevruchte eieren en een broedmachine van een boer, en nadat de eieren uitkwamen verzorgen ze de kuikens tot die teruggingen naar de boerderij.

Ga naar de inhoud