Van luisteren naar doen: wiskunde die leerlingen activeert

Op het Celeanum werkt docent Frederieke van Perlo al jaren met activerende didactiek. Hoe maak je wiskunde levendig en actief? Deze aanpak zet leerlingen letterlijk en figuurlijk in beweging: geen passief luisteren, maar actief ontdekken, samenwerken en zelf nadenken. 

“Ik heb hiervoor veel materiaal ontwikkeld en besloot vorig jaar om dit via een website beschikbaar te maken voor andere geïnteresseerden. Zo is activerendewiskunde.nl ontstaan,” vertelt Frederieke. Door regelmatig ideeën te delen op LinkedIn en in de Facebookgroep Leraar wiskunde bereikt het initiatief inmiddels wiskundedocenten in het hele land. “Dat levert regelmatig leuke reacties op.” 

Wat maakt deze aanpak uniek? 

Activerende wiskunde is meer dan een verzameling werkvormen. Het is een visie op leren: leerlingen worden uitgedaagd om zelf verbanden te leggen, samen oplossingen te bedenken en hun denkproces zichtbaar te maken. Denk aan: 

  • Puzzels en challenges die nieuwsgierigheid prikkelen 
  • Groepsopdrachten waarin leerlingen elkaar uitleg geven 
  • Interactieve vragen die het gesprek op gang brengen 

Deze aanpak vergroot niet alleen het begrip, maar ook het plezier in de les. Leerlingen ervaren wiskunde als iets dat leeft, en dat maakt het verschil. Binnen OOZ werken we vanuit een professionele leercultuurwaarin collega’s actief van en met elkaar leren. Dit initiatief laat zien hoe we onderwijs verder brengen.

Op deze pagina vind je voorbeelden van werkvormen, filmpjes en materialen.

Heb jij zelf inspirerende werkvormen of wil je eens uitproberen wat er mogelijk is? Deel je ideeën met collega’s of probeer een werkvorm in jouw les.

Ga naar de inhoud