Besturen van ruim 70 scholen in Noord- en Oost-Nederland gaan intensiever samenwerken
Stichting OOZ gaat de samenwerking met stichting Catent verdiepen en formaliseren. Daartoe hebben de colleges van bestuur van beide stichtingen op 4 november 2024 een intentieverklaring ondertekend. Door intensiever samen te werken, willen zij ook in de toekomst het best mogelijke onderwijs aan kinderen in de regio kunnen bieden.
In het onderwijs vragen steeds meer vraagstukken om afstemming tussen scholen en tussen schoolbesturen. Veel zaken worden regionaal aangepakt en het onderwijs wordt steeds meer wijkgericht georganiseerd. Daardoor zijn OOZ en Catent de afgelopen jaren al steeds meer gaan samenwerken. Die samenwerking willen zij nu intensiveren en vastleggen in een overeenkomst.
Toekomstgerichte keuze
‘We hebben gemerkt dat we samen beter in staat zijn om kwalitatief goed onderwijs te bieden en te zorgen voor kwalitatief goede onderwijsvoorzieningen in alle delen van de regio’, zegt Eddy Verrips, voorzitter college van bestuur van stichting Catent. Een ander voordeel is dat de ondersteuning en bedrijfsvoering slimmer kunnen worden ingericht en dat (toekomstige) personeelstekorten beter kunnen worden opgevangen. ‘OOZ en Catent zijn gezonde organisaties’, zegt Arie de Wit, voorzitter college van bestuur van OOZ. ‘We doen dit dus niet uit noodzaak, maar omdat we ook in de toekomst het best mogelijke onderwijs willen blijven bieden aan de kinderen in onze regio.’
Voorwaarden
Hoe de samenwerking precies vorm gaat krijgen, wordt de komende tijd onderzocht. Vast staat dat de keuzevrijheid voor ouders en leerlingen gehandhaafd blijft. Dat wil zeggen dat in de regio de openbare, katholieke én protestants-christelijke identiteit behouden blijven en dat de diversiteit in onderwijsconcepten blijft bestaan.
Over Catent
Catent is van oorsprong een katholieke onderwijsstichting met bijna 40 basisscholen voor regulier en speciaal onderwijs in Overijssel, Drenthe, Friesland en Gelderland. Iedereen is welkom, wordt gezien en mag meedoen bij Catent.