TALENTENDAG OP OKC DE MARSHOF
Op vrijdag 5 april organiseerde OKC de Marshof de Talentendag. Leerlingen konden de hele ochtend in groepjes workshops volgen over allerlei talenten. Zo werd er gewerkt met lino en hout, en werd door de directeur van de school, Yvette van Haastrecht, een bootcamp georganiseerd. Voor zowel de schoolmedewerkers als de leerlingen en hun ouders en opa’s en oma’s was dit een speciale dag.
Twee militairen van de Landmacht, tevens vaders van twee leerlingen van de school, verzorgden een workshop Teambuilding. Een groep van zes jongens luisterde aandachtig terwijl de militairen vertelden over hun beroep en gedeelde passie. Hier werd ook duidelijk gemaakt hoe belangrijk logistiek is in het leger: er zijn allerlei beroepen en specialismen nodig. Vervolgens mochten de leerlingen hun talent bedenken en twee kaartjes kiezen die daarbij hoorden. Aan de hand daarvan werd nog een teambuilding opdracht gedaan.
Er was ook een klaslokaal waar leerlingen konden schilderen en naaien. Deze workshops werden verzorgd door een oma en een moeder. De leerlingen waren druk aan het werk aan hun projecten, en er deden zowel jongens als meisjes mee aan de workshops.
Noah (jongen): ‘Ik vind het best leuk, ik heb het nog nooit eerder gedaan. Voor de eerste keer is het leuk om te doen, en het gaat ook best goed. Ik maak een zakje voor mijn koptelefoon, met een gezichtje erop.’
De zakjes van de leerlingen van de naaiworkshop.Twee militairen van de Landmacht gaven les aan een groep jongens.Een oma gaf schilderles aan een andere groep.Een moeder gaf naailes, waarbij de leerlingen zelf mooie zakjes maken.De zakjes van de leerlingen van de naaiworkshop.Twee militairen van de Landmacht gaven les aan een groep jongens.
In de gymzaal gaf juf Yvette, directeur van de school, een bootcamp. De leerlingen waren heel actief bezig met allerlei verschillende onderdelen. Een leuk detail is dat juf Yvette als ambassadeur betrokken is in het programmateam Duurzaam in beweging. Dit is ook de reden dat zij graag iets actiefs wilde verzorgen voor de leerlingen, zodat ze hun energie kwijt konden en aan hun conditie konden werken.
Een oma van een van de leerlingen verzorgde een workshop met spuitbussen, waarbij zowel vazen als boeken werden geverfd. De meisjes die hier tijdens de tweede ronde meededen waren enthousiast bezig met het vouwen van de bladzijden van hun boeken, waardoor een patroon ontstond. Daarna kregen de bladzijden een mooie kleur, waardoor echte kunstwerken gemaakt werden.
‘Heel erg leuk!’ vonden de leerlingen.
‘Dit zijn allemaal tweedehands boeken en vazen’, vertelde de oma. ‘Dus heel duurzaam! En ook leuk dat dit kan. Iedereen was heel behulpzaam en het was heel gezellig, ik vond dit een mooie dag.’
Bij de workshop ‘Koken & verhalenschrift’ maakten de leerlingen heerlijke pizzabroodjes, die ze later ook mochten uitdelen. De leerlingen hadden de broodje zelf belegd, en deze gingen onder begeleiding in de oven. Ze schreven daarna ook in een verhalenschrift welke ingrediënten ze hadden gebruikt. De leerlingen vonden het leuk om te doen, en waren zeer trots op het eindresultaat.
Voor de leerlingen was dit een prachtige kans om talenten en interesses te ontdekken, en om actief en creatief aan de slag te gaan. Dus zeker voor herhaling vatbaar!