Leerlingen bezorgen gasten een (ont)spannende avond!

Moorddiner op de Capellenborg

Tieners en jongeren

Dat leerlingen van de Capellenborg in Wijhe veelzijdig zijn in hun talent, was wel te merken tijdens het Moorddiner dat ze voor 72 gasten organiseerden. Het was een culinaire en culturele beleving! Een terugblik….

De Capellenborg werd voor het Moorddiner voor één avond omgedoopt tot Middeleeuws kasteel ‘De Capellenburcht’. Tijdens een theatervoorstelling moesten de gasten helpen een aantal moorden op te lossen. Het publiek bestond uit ouders, leraren en mensen uit het dorp. Zij kregen hints over de dader en mocht vragen stellen aan de acteurs. Zoals ‘waar was jij net tijdens het hoofdgerecht?’

Tussen de bedrijven door werd het viergangendiner geserveerd, bedacht en gemaakt door 6 leerlingen uit klas 4. Bouillon, ragoutpastei, gevulde courgette en wentelteefjes stonden op het menu. ‘Voor zoveel mensen! We dachten eerst: dat gaat nooit goed…’, vertellen Nick (16) en Sofia (16). ‘Maar gelukkig was het makkelijker dan verwacht.’

Het was één grote leerervaring voor de kinderen. Zij regelden alles zelf: de begroting, het draaiboek, de belichting, het menu in middeleeuwse stijl. Aan alle details werd gedacht en er gingen maanden van voorbereiding aan vooraf.

Acteurs Hansie (15) en Irene (16) uit klas 4 speelden in het theaterstuk en vonden het van tevoren erg spannend. ‘Het was lastig te repeteren, hoe spreek je bijvoorbeeld de gasten aan?’ Dat is gelukkig helemaal goed gekomen. Tijdens de generale repetities kwam alles voor het eerst samen. ‘Als ik nu aan het moorddiner denk, ga ik helemaal stralen’, glundert Sofia.

Swipe door de foto’s als je benieuwd bent hoe de leerlingen het hebben ervaren!

Theaterdocent Roel Vinke schreef het toneelstuk. ‘Dit theaterdiner bevatte onderdelen voor het examen op het gebied van Podium en Facilitair. Hoe beter te oefenen dan tijdens een echt evenement?’ was zijn gedachte.
Docente Aletta Swart hielp de leerlingen in de keuken. ‘Dit was de eerste keer, maar we gaan het zeker vaker doen. Het is heel leuk om leerlingen in een andere rol te zien. Ze moeten andere talenten aanboren, en soms zie je een leerling die niet goed is in bepaalde vakken wel helemaal opbloeien boven een pan. Het is voor hen een mooie manier om aan de horeca te proeven.’
Foto’s Jan Amse

Meer in de praktijk

Schaken met je maatje

Kinderen leren heel veel van elkaar. Daarom zijn er maatjesprojecten op onze scholen, waarbij kinderen elkaar helpen met activiteiten en hobby's. Op Het Palet in Hattem vinden we daar een mooi voorbeeld van! Lees meer

Van bijbaan naar loopbaan in onderwijs!

Bovenbouwleerlingen havo en atheneum van OOZ kunnen sinds dit schooljaar deelnemen aan het tutoringproject bij OOZ. Ze krijgen dan een bijbaan op een basisschool om te ontdekken of ze talent voor de klas hebben! Lees meer

Cito-toets verdwijnt uit de kleuterklas

Jarenlang werd de Cito-toets afgenomen vanaf de kleuterklas. Na veel discussie verdwijnt de toets daar binnenkort. Is het goed om kleuters al met de Cito te toetsen? Wat is een geschikt alternatief? Lees meer

Wennen aan school, 3 tips voor uw peuter

Naar school gaan is steeds een beetje meer loslaten. Voor de meeste kinderen begint dat al als ze 4 zijn. Eerst de kinderopvang. Dan de wendagen op school. Hoe zorgt u dat deze momenten soepel verlopen? Lees meer

Speciale helden op De Twijn

Als je schildert is alles mogelijk. Dat ontdekten leerlingen van De Twijn in een kunst- en cultuurproject eerder dit jaar. Ze mochten hun fantasie de vrije loop laten voor een expositie in Hedon.... Lees meer

Kindertalentenfluisteraar

Het is belangrijk dat kinderen leren wat hun talenten zijn, wat ze leuk vinden en waar ze energie van krijgen. Speciale kindertalentenfluisteraars helpen hen daarbij. Lees meer

Grote Peuter Dag

Het is best spannend als uw kind toe is aan de basisschool. Hoe kiest u een fijne en goede school? En wat gaat uw kind daar leren en ontdekken? Lees meer

5 vragen over 'het schot voor de boeg'

In groep 7 krijgen kinderen en hun ouders een 'schot voor de boeg' van de meester of juf. Zo kunnen ze vast nadenken over het vervolg op de basisschool. Lees meer
Stel je vraag