De vlag uit voor alle geslaagden!

Geslaagd in coronatijd

Tieners en jongeren

Geslaagd! Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs vieren dat ze hun diploma hebben gehaald. Door het coronavirus verliep hun laatste schoolperiode anders dan andere jaren. Geen officiële laatste schooldag, geen examen, geen feestjes. Maar ook: geen examenstress! Hoe hebben onze leerlingen deze periode ervaren? 

 

Esmee Bosman, ging naar het Gymnasium Celeanum in Zwolle

‘Toen er zo veel over corona werd gepraat, zag ik wel aankomen dat de examens niet door zouden gaan. Al dacht ik ergens nog wel dat ze door konden gaan door ze te verspreiden over meerdere plekken in de school.

De examens zijn 50% van je eindcijfer, vaak kun je daardoor meestal je cijfers nog omhoog halen. De mensen die daarop hadden gerekend waren niet blij dat het niet doorging. Gelukkig kunnen ze nog herkansingen doen. Ik stond er zelf al goed voor.

Het voelt gek om geen echte examens te maken, je weet eigenlijk niet wat je mist. Ik denk wel dat het veel stress scheelt. Ik en veel van mijn medeleerlingen hebben de afgelopen jaren heel hard aan school gewerkt, dus we hebben ons diploma daarom zeker verdiend.

Het grootste nadeel vind ik dat ik niet nog één keer iedereen kan zien. Er is geen afsluiting met z’n allen, terwijl we toch al zes jaar met elkaar naar school gaan. Ik besef nog niet echt dat dit het einde is van de middelbare school.’

Ingmar Weitjens, ging naar Onderwijsroute mens& in Zwolle

‘We hoorden pas op een vrijdag dat na het weekend de scholen dicht gingen. Raar om te horen, ik vond het heel onverwachts. De toetsweek zou die maandag beginnen, maar die werd drie weken verzet.

In die drie weken kregen we online extra lessen. Het was heel fijn hoe snel de school dat heeft opgepakt, meteen de eerste dag was alles al geregeld. We hebben de toetsen later ook online gemaakt via een website. Je moest inbellen via Microsoft Teams, dan keek de leraar mee.

Het is gek om geen examens te maken, want je bereidt je er het hele jaar al op voor. Sterker nog, al de eerste dag dat je in de brugklas zit wordt er gezegd: over vier jaar heb je examens. Je gaat nu met een ander gevoel van school af.

Een leuke laatste schooldag en examenfeest zit er helaas ook niet meer in. Ik heb het wel thuis gevierd, en online kreeg ik heel veel felicitaties. Dus ik heb wel echt een geslaagd gevoel gehad. Ik ga nu op Van der Capellen SG verder met de havo, dus over twee jaar ga ik alsnog eindexamen doen! Dan maak ik dat toch nog mee.’

Meike Wellen, ging naar de Zeven Linden in Dedemsvaart

‘Mijn laatste schooldag was een normale dag. Ik vind het heel jammer dat we niet met z’n allen nog iets leuks kunnen doen. Ik had me bijvoorbeeld zo verheugd op de examenstunt, daar hadden we het al vanaf het begin van het schooljaar over.

Ik heb wel ervaring met examens – ik heb ze vorig jaar gemaakt, maar toen ben ik gezakt. Ik kan dus goed vergelijken hoe het is. Dit jaar was het voor mij niet spannend of ik zou slagen, ik stond er heel goed voor. Maar nu hadden we door corona gewoon een toetsweek in plaats van de examens. Dat voelt minder officieel. Je mist de spanning. Maar ik heb wel mijn diploma binnen! Na de zomer ga ik de opleiding toegepaste psychologie doen, we gaan gewoon door. Ik ben nu ook al een hele tijd vrij en veel aan het werk.’

Pepijn Weulink, ging naar Van der Capellen SG in Zwolle

‘Toen mijn laatste toetsweek op school bezig was, is mijn opa overleden aan het coronavirus. Ik heb hem vlak daarvoor nog op afstand kunnen zien vanaf zijn balkon. Op de begrafenis mochten maar dertig mensen komen, dus daar was alleen familie. Andere mensen konden meekijken via een livestream.

Gelukkig had dit verder weinig invloed op mijn schoolcijfers. Ik had nog een aardrijkskundetoets die slecht uitpakte, maar verder stond ik er wel goed voor. Het is jammer dat we geen examen konden doen, met feest en examenstunt, maar het is niet voor niets geweest. Ik heb gewoon mijn diploma gehaald. In juli is er op onze school een aangepaste diploma-uitreiking met een klein groepje, dan mag ik mijn ouders meenemen. Ik ga nu mbo verpleegkunde doen. Veel van mijn familieleden werken ook in de zorg, en het lijkt mij ook heel leuk werk.’

Silje Sijs, ging naar het Van Kinsbergen College in Elburg

‘Ik vind het heel jammer dat de examens niet doorgingen, want je werkt daar al vier jaar naartoe. Iedereen maakt eindexamens, dat hoort erbij en ineens mis je dat. Sommigen noemen het nu een ‘coronadiploma’. We hebben het misschien wat makkelijker gehad, maar ik heb het afgelopen jaar toch alles zelf moeten doen. Ik stond er al heel goed voor.

Toen de school plotseling dicht ging, waren docenten nog goed bereikbaar om ons te helpen. Ze reageerden snel op vragen. Toen ik problemen had met mijn iPad belde mijn docent mij één op één om te helpen. Maar het is wel anders dan op school. In een online les ben je sneller afgeleid en de docent kon de stof moeilijker overbrengen.

Nu we geslaagd zijn doen de leraren heel erg hun best om het zo leuk mogelijk voor ons te maken. Vorige week kwam een docent bij mij thuis mijn cijferlijst en een vlag langsbrengen!’

Martijn Sozef, ging naar de Thorbecke SG mavo-havo-atheneum in Zwolle

‘Mijn laatste schooldag was niet bijzonder, het was gewoon de laatste toets maken van de toetsweek in maart. Afgelopen vrijdag heb ik nog wel mijn cijferlijst opgehaald en ondertekend op school. Het was leuk om bekende mensen te zien, maar de conciërges hielden de boel heel goed in de gaten zodat we op afstand bleven.

Mijn school liet een vliegtuigje over Zwolle vliegen, met de tekst ‘Thorbecke feliciteert jou’ erachter. Dit vond ik heel creatief en leuk gedaan. Het afscheid voelt niet helemaal voldaan zonder examens, diploma-uitreiking en feest. Nu voelt het eigenlijk als een lange meivakantie. Ik hoopte eigenlijk nog wel op een coronaproof feestje.

Het scheelt wel dat ik geen examenstress hoefde te hebben. Ik vraag me af of ik de examens gehaald zou hebben. Qua cijfers stond ik er prima voor, maar met de hoeveelheid stof voor het examen leek het me moeilijk om het allemaal te halen. Het is heel fijn dat iedereen nu over is en naar de vervolgopleiding kan. Ik ga zelf na de zomer beginnen aan de Pabo, ik ben nu al volop aan het leren voor die toelatingstoetsen.’

Kevin Nijenkamp, ging naar de Thorbecke vmbo-pro in Zwolle

‘De afgelopen periode was erg rustig. Op mijn laatste schooldag, in maart, was het coronavirus ontdekt bij mensen in een gebouw naast onze school. Het weekend erna gingen alle scholen dicht. Ik zag toen wel aankomen dat de examens niet doorgingen. Ik stond voor alle vakken voldoende, en ik hoefde daarna alleen nog maar één toets Nederlands te maken. Voor de rest heb ik niets meer voor school gedaan, ik ben al aan het werk.

Ik vind het op zich niet zo erg dat de examens niet doorgingen. Dat heb ik niet gemist, de docenten wel. Ik heb alleen contact gehad met mijn mentor. Sommige klasgenoten spreek ik nog wel, maar het is wel gek dat je van de ene op andere dag de klas niet meer zag. Ik heb nog niet echt gevierd dat ik mijn diploma heb gehaald, misschien kan dat nog als corona voorbij is.’

Taleb Naseb, ging naar de Capellenborg in Wijhe

‘Ik had graag de sfeer van de echte examens mee willen maken. Ik stond er al goed voor. Toen we toetsen kregen in plaats van de examens, was het wel moeilijk om mezelf te motiveren en te gaan leren. Doordat we al een tijdje thuis zaten voelde het al als vakantie. Dat vond ik wel lastig. Op afstand leren is toch anders dan naar school gaan. Je kon via Microsoft Teams bellen met de docenten. Dat was wel een beetje raar, maar is het wel goed gegaan.

Ik hoorde dat ik geslaagd was op mijn verjaardag! Maar ik kon het helaas niet echt vieren. Ik was ook aan het vasten vanwege de Ramadan, en we mochten thuis niet meer dan drie mensen uitnodigen door corona. Mijn ouders hadden anders een groot feest willen geven. Ik ga nu naar de havo, ook op de Capellenborg, dus hopelijk kan ik over twee jaar wel gewoon examens doen.’

Ward de Boer, ging naar Onderwijscentrum De Twijn in Zwolle

‘Ik zit op het voortgezet speciaal onderwijs. Daar doen we mee aan het staatsexamen, in plaats van examens op school. Dat is altijd wat later, dus ik heb minder last gehad van de coronamaatregelen.

Het staatsexamen bestaat uit allerlei mondelingen. Ik dacht dus al dat het wel door zou gaan, want dat kun je beter online doen dan schriftelijke examens. Ik had een tijd thuis online les, maar vanaf begin juni mochten we ook weer naar school. De examens gingen gewoon door op locatie. Ik vind het aan de ene kant fijn dat het examen voor mij wel doorging. Dan weet je dat je het ook echt goed hebt gedaan. Maar aan de andere kant was het natuurlijk wel spannend.

Ik heb vorig jaar al een deel van het examen gedaan, omdat ik het gespreid doe. Ik merkte dit jaar wel verschil, de gesprekken zijn anders en je kunt geen handen schudden. De mondelingen gingen bij mij heel goed, vooral biologie. Ik heb wel kunnen vieren dat ik geslaagd ben, want toen was de horeca ook alweer open. Mijn familie en ik konden gewoon uit eten!’

 

Meer in de praktijk

Praktisch Leren

Sommige kinderen leren graag door te dóen. Zij kunnen terecht bij Praktisch Leren, waar ze veel in de praktijk bezig gaan, zoals bijvoorbeeld met koken of techniek. Lees meer

Leren in de échte wereld

Op Het Avontuur in Dalfsen werken ze met het lesprogramma Jeelo. Het doel? Niet alleen uit de boeken leren, maar de wereld ingaan. Leerlingen laten zien wat er speelt. Hoe werkt dat? Lees meer

Jonge talenten op onze scholen

Elke leerling heeft zijn eigen talent, iets waar hij of zij goed in is en heel leuk vindt om te doen. Wij spraken Mila, Yosina en Rafaël, die naast hun school bijzondere dingen doen. Lees meer

Playing for Success

Er zijn soms kinderen op school die niet zo lekker in hun vel zitten. Ze hebben faalangst of weinig zelfvertrouwen. Voor zulke kinderen van OOZ-scholen is er Playing for Success. Lees meer

Ons praktijkonderwijs werkt aan duurzaamheid

Door een mooie samenwerking tussen het praktijkonderwijs en de Stichting Kringloop leren leerlingen over duurzaamheid en circulariteit. Ook doen ze werkervaring op in de winkels. Lees meer

Energiezuinig racen

Ontwerp, techniek, marketing: zestien scholieren van het Gymnasium Celeanum hebben alles zelf bedacht om hun energiezuinige auto te bouwen. Met succes, want ze mogen meedoen aan een race in Londen! Lees meer

Het basisschool ABC voor starters

De grote dag is aangebroken. Uw kind mag naar de basisschool. Een groot avontuur waarbij het aan heel veel nieuwe dingen en nieuwe mensen zal moeten wennen. Ook voor u als ouder is het een spannende tijd.... Lees meer

Schaken met je maatje

Kinderen leren heel veel van elkaar. Daarom zijn er maatjesprojecten op onze scholen, waarbij kinderen elkaar helpen met activiteiten en hobby's. Op Het Palet in Hattem vinden we daar een mooi voorbeeld van! Lees meer

Van bijbaan naar loopbaan in onderwijs!

Bovenbouwleerlingen havo en atheneum van OOZ kunnen sinds dit schooljaar deelnemen aan het tutoringproject bij OOZ. Ze krijgen dan een bijbaan op een basisschool om te ontdekken of ze talent voor de klas hebben! Lees meer

Cito-toets verdwijnt uit de kleuterklas

Jarenlang werd de Cito-toets afgenomen vanaf de kleuterklas. Na veel discussie verdwijnt de toets daar binnenkort. Is het goed om kleuters al met de Cito te toetsen? Wat is een geschikt alternatief? Lees meer

Wennen aan school, 3 tips voor uw peuter

Naar school gaan is steeds een beetje meer loslaten. Voor de meeste kinderen begint dat al als ze 4 zijn. Eerst de kinderopvang. Dan de wendagen op school. Hoe zorgt u dat deze momenten soepel verlopen? Lees meer

Speciale helden op De Twijn

Als je schildert is alles mogelijk. Dat ontdekten leerlingen van De Twijn in een kunst- en cultuurproject eerder dit jaar. Ze mochten hun fantasie de vrije loop laten voor een expositie in Hedon.... Lees meer

Kindertalentenfluisteraar

Het is belangrijk dat kinderen leren wat hun talenten zijn, wat ze leuk vinden en waar ze energie van krijgen. Speciale kindertalentenfluisteraars helpen hen daarbij. Lees meer

Grote Peuter Dag

Het is best spannend als uw kind toe is aan de basisschool. Hoe kiest u een fijne en goede school? En wat gaat uw kind daar leren en ontdekken? Lees meer

5 vragen over ‘het schot voor de boeg’

In groep 7 krijgen kinderen en hun ouders een 'schot voor de boeg' van de meester of juf. Zo kunnen ze vast nadenken over het vervolg op de basisschool. Lees meer

Moorddiner op de Capellenborg

Dat leerlingen van de Capellenborg heel veelzijdig zijn in hun talent, was goed te merken tijdens het Moorddiner dat ze voor 72 gasten organiseerden. Een culturele en culinaire beleving! Lees meer
Stel je vraag