Een uniek onderwijsconcept: het Zweedse Kunskapsskolan

Tieners en jongeren

OOZ heeft bijna veertig scholen en hoewel er bepaalde overeenkomsten zijn, werken die allemaal op hun eigen unieke manier. Zo zijn er verschillende lesmethoden in gebruik, en ook meerdere onderwijsconcepten. Een voorbeeld hiervan is Kunskapsskolan. Dit onderwijsconcept is afkomstig uit Zweden en wordt inmiddels op een aantal scholen in Nederland, Groot-Brittannië, Zuid-Afrika, India en Saoedi-Arabië ook toegepast. Een van die Kunskapsskolan Partnerscholen in Nederland is het Van Kinsbergen college. In dit artikel lees je meer over deze manier van onderwijs.

Madeleine Zwart is directeur van het Van Kinsbergen college. Zij vertelt hoe de school het onderwijsconcept Kunskapsskolan concreet toepast.

‘Het Van Kinsbergen college is een behoorlijk kleine vo-school; we hebben nog geen 300 leerlingen op dit moment. Wat ons uniek maakt is dat we ondanks dit lage leerlingenaantal alle niveaus aanbieden, van basisberoeps tot en met vwo. Juist doordat we vrij kleinschalig zijn hebben we veel zicht op onze leerlingen. De lijntjes zijn heel kort, dus het monitoren van de leerlingen en de samenwerking tussen collega’s verlopen soepel. Ook bijzonder is dat onze leerlingen allemaal dwars door elkaar heen zitten. Leerlingen van het vmbo kunnen in hun rooster onderdelen gezamenlijk hebben met vwo-leerlingen. Bij reguliere scholen gebeurt dat niet.

Het onderwijsconcept Kunskapsskolan richt zich op gepersonaliseerd leren. In plaats van een vast curriculum en traditionele lessen volgen leerlingen een individueel leerplan dat afgestemd is op hun behoeften, interesses en leerniveau. Ze werken op hun eigen tempo en krijgen ondersteuning van coaches die hen begeleiden bij het stellen van doelen en het ontwikkelen van vaardigheden. Dit concept streeft naar een meer flexibele en op maat gemaakte leerervaring voor elke leerling.

Kunskapsskolan past heel goed bij onze school. Wij bieden leerlingen kansen waardoor zij hun potentieel optimaal kunnen benutten. Een ander voordeel is dat wij onze leerlingen goed kennen. Er is veel contact tussen leerkrachten en coaches, ouders en de leerlingen. Voor de toekomst zouden we ernaartoe willen werken dat leerlingen niet alleen op niveau, maar ook op tempo kunnen differentiëren. We willen ook graag een nog meer gepersonaliseerd rooster. Er zijn veel leerlingen die vakken op verschillende niveaus volgen en dat moeten we faciliteren.

We werken op school nu al een paar jaar met dit onderwijsconcept. De reden voor deze overstap was destijds dat Kunskapsskolan goed aansluit op onze visie op onderwijs. Dit onderwijsconcept biedt ons onderwijskundige principes, een concrete aanpak en kwaliteitsframework om ons onderwijs vorm te kunnen geven. Omdat we inmiddels ook een Kunskapsskolan Partnerschool zijn, zijn we onderdeel van een heel groot internationaal KED netwerk (Kunskapsskolan EDucation) waarbinnen we op alle niveaus regelmatig contact met elkaar hebben. Niet alleen in Nederland, maar ook met de andere Kunskapsskolan scholen wereldwijd hebben we contact. Onze buddyschool ligt in het Zweedse Västerås. Met bijna het voltallige team hebben we deze school in maart bezocht, en ook organiseren we een Erasmus+ uitwisseling voor leerlingen.’ Over deze laatste uitwisseling lees je onderaan dit artikel meer.

Een dag op het Van Kinsbergen college is behoorlijk anders dan op een reguliere vo-school. In deze video kun je een kijkje nemen.

Willemien Noordhof is Educational Director bij Kunskapsskolan Nederland. Hieronder gaat zij dieper in op het onderwijsconcept Kunskapsskolan.

‘Ik heb altijd interesse gehad voor hoe mensen zich ontwikkelen en leren. Als organisatieadviseur in het onderwijs kwam ik, via een van de opdrachtgevers, in 2013 in contact met het Zweedse scholenconcept Kunskapsskolan. Ik kwam er – net als veel scholen in Nederland – achter dat het onderwijs van Kunskapsskolan ons kon en kan helpen om met elke leerling te werken aan de basisvoorwaarden voor motivatie en ontwikkeling: relatie, competentie en autonomie. Uiteindelijk hebben wij de handen ineengeslagen met het Zweedse Kunskapsskolan. Sinds 2015 ondersteunt Kunskapsskolan Nederland Nederlandse scholen ondersteunen bij het invoeren van het KED programma.

Elke leerling is uniek, met eigen ambities en talenten. Daarom bieden we elke leerling kansen, geven persoonlijke aandacht en de mogelijkheid in het voortgezet onderwijs elk vak op het eigen optimale niveau te doen. Dat is onze ambitie: leerlingen de persoonlijke uitdaging, begeleiding en sturing geven die zij nodig hebben. Hierdoor leren zij meer regie te pakken over hun eigen ontwikkeling en daarmee over hun leven. Ze vergaren de juiste kennis voor het examen en ontwikkelen de vaardigheden die in deze veranderende wereld nodig zijn.

Scholen kunnen op alle lagen, van docent tot schoolleider, veel van elkaar leren en zo samen door blijven ontwikkelen. Daarom zijn we de Kunskapsskolan Community gestart, een groep van (kandidaat) Kunskapsskolan Partnerscholen die samen met Kunskapsskolan Nederland dagelijks de handen ineen slaat om gepersonaliseerd onderwijs volgens het KED programma zo goed mogelijk vorm te geven. Elk onderdeel functioneert in dienst van de leerlingen, wat leidt tot hogere studieresultaten en extra stimulatie van de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Het KED framework biedt onze community gezamenlijk gedeelde doelen, taal, organisatieprincipes en cultuur om met elkaar samen te werken.

Wij richten ons als Kunskapsskolan Nederland op duurzame en solide ontwikkeling in de hoop de community te vergroten en versterken en uit te breiden naar alle regio’s van Nederland. Kwaliteitsverbetering blijft een focus, met aandacht voor het pedagogisch-didactische niveau van leerkrachten om leerlingen nog vaardiger en autonomer te maken.

Als Kunskapsskolan Nederland bieden we verschillende studiereizen aan. De eerste is voor onderwijsprofessionals die zich oriënteren (inspiratiereis). Elke school kan zo’n reis aanvragen. De deelnemers kunnen leerlingen en docenten volgen, krijgen informatie en zien hoe het daar werkt. Naast inspiratiereizen bieden we verdiepingsreizen aan. Dat is voor scholen die meer de diepte in willen op een aantal onderwerpen. De derde vorm zijn de reizen naar onze buddyscholen. Deelnemende scholen kijken hoe de samenwerking met hun buddyschool verder ontwikkeld kan worden. Naast die drie reizen zijn er nog de uitwisselingen voor de leerlingen of docenten die een week naar elkaars school gaan.’

Wil je meer lezen over Kunskapsskolan? Kijk dan hier en hier.

"Kunskapsskolan past heel goed bij onze school. Wij bieden leerlingen kansen waardoor zij hun potentieel optimaal kunnen benutten. "
Madeleine Zwart

De reisweek naar partnerschool Kunskapsskolan Västerås

Terwijl in Nederland de buien elkaar in rap tempo opvolgden, vertrok er op 11 mei een grote dubbeldekkerbus vanuit Elburg richting de Zweedse zon. Dankzij de financiële steun van Erasmus+ programma van de Europese Unie en de fantastische samenwerking met onze partnerschool Kunskapsskolan Västerås konden wij 71 derdeklassers van het Van Kinsbergen College in Elburg een geweldige buitenlandreis bieden.

Met een stralend blauwe lucht, de hele dag zon en temperaturen ver boven de 20 graden genoten we een week lang van stralend Zweeds zomerweer. Onze leerlingen hebben een uitdagend en afwisselend programma mee mogen maken. Met dit prachtige weer was onze accommodatie op een rustige, ruime camping een mooie uitvalsbasis. De leerlingen deden een hoop nieuwe ervaringen op: tenten opzetten, broodjes bakken rond het kampvuur, wilde bevers spotten op het kampeerterrein en het geven van presentaties in het Engels over de effecten van klimaatverandering (een hele ervaring zo voor de klas op een Zweedse school). Activiteiten varieerden van kanoën en een klimbos tot museumbezoek, een pretpark, een dagje Stockholm en een prachtige hike door de Zweedse natuur. Kortom, een fantastische reisweek vol avonturen. Wij kijken terug op een zeer geslaagde reis en kijken enthousiast uit naar volgend jaar!

Meer in de praktijk

Een bijzonder project: Onderwijsroute 10-14 schrijft een boek

Bij 10-14 werkten de leerlingen aan een speciaal project: het schrijven van hun eigen informatieve boek. Hoe dat proces verliep lees je hier. Lees meer

Een kijkje bij het fotomuseum van 10-14

Op vrijdag 24 november werd Onderwijsroute 10-14 omgetoverd tot een fotomuseum, waar het werk van leerlingen kon worden bewonderd. Lees meer

De Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a

Van 20 tot 24 november was het de Week van de Democratie op Thorbecke m-h-a. Thema’s als democratie en stemrecht stonden hierbij centraal, en leerlingen mochten zelf ook stemmen. Lees meer

Kenniscentrum HB: onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Kenniscentrum HB is een bovenschoolse lesvoorziening van OOZ. Hieronder vallen de Cnopius- en Kangoeroe klassen, waar verdiepend onderwijs wordt geboden aan leerlingen met hoogbegaafdheid. Lees meer

Zwolse leerlingen doen mee aan groene activiteiten

Duurzaamheid is een van de centrale thema’s binnen OOZ. Ook in Zwolle wordt hier veel aandacht aan besteed. Zo is er het project Buitengeluk, waarbinnen meerdere organisaties groene activiteiten aan kinderen aanbieden. Lees meer

De nieuwjaarsplannen van leerlingen op Thorbecke m-h-a

Leerlingen op de Thorbecke m/h/a delen hun nieuwjaarsplannen in deze zelfgemaakte video. Lees meer

Nederlands leren met juf Diana

In ons NT2-onderwijs leren kinderen van over de hele wereld Nederlands. Juf Diana geeft er elke week een dramales. Hoe dat eruit ziet lees je hier. Lees meer

Het onderwijs op onze Oekraïense school

Dit jaar werd razendsnel de Oekraïense School in Zwolle opgezet. Een plek waar kinderen uit Oekraïene samen kunnen wennen aan Nederland. Lees meer

Het regent complimentjes op OBS De Octopus

Op OBS de Octopus zijn kinderen heel goed geworden in complimentjes geven. Er staat een heuse complimentenmachine! Lees meer

Jitske en Lisa slagen voor havo en vmbo-tl via staatsexamen

Veel leerlingen zijn weer geslaagd. Sommigen op een andere manier dan anderen, zoals Jitske en Lisa van onderwijscentrum de Twijn. Zij slaagden voor havo en vmbo-tl via het staatsexamen. Wat is het verschil? Lees meer

Samenwerken in een Kindcentrum

Een aantal OOZ-scholen werkt nauw samen met de kinderopvang en Buitenschoolse opvang (BSO). Dit noemen we dan een Kindcentrum. Wat is het precies en wat zijn de voordelen? Lees meer

Leren in de échte wereld

Op Het Avontuur in Dalfsen werken ze met het lesprogramma Jeelo. Het doel? Niet alleen uit de boeken leren, maar de wereld ingaan. Leerlingen laten zien wat er speelt. Hoe werkt dat? Lees meer

Playing for Success

Er zijn soms kinderen op school die niet zo lekker in hun vel zitten. Ze hebben faalangst of weinig zelfvertrouwen. Voor zulke kinderen van OOZ-scholen is er Playing for Success. Lees meer

Ons praktijkonderwijs werkt aan duurzaamheid

Door een mooie samenwerking tussen het praktijkonderwijs en de Stichting Kringloop leren leerlingen over duurzaamheid en circulariteit. Ook doen ze werkervaring op in de winkels. Lees meer

Energiezuinig racen

Ontwerp, techniek, marketing: zestien scholieren van het Gymnasium Celeanum hebben alles zelf bedacht om hun energiezuinige auto te bouwen. Met succes, want ze mogen meedoen aan een race in Londen! Lees meer

Het basisschool ABC voor starters

De grote dag is aangebroken. Uw kind mag naar de basisschool. Een groot avontuur waarbij het aan heel veel nieuwe dingen en nieuwe mensen zal moeten wennen. Ook voor u als ouder is het een spannende tijd.... Lees meer

Schaken met je maatje

Kinderen leren heel veel van elkaar. Daarom zijn er maatjesprojecten op onze scholen, waarbij kinderen elkaar helpen met activiteiten en hobby's. Op Het Palet in Hattem vinden we daar een mooi voorbeeld van! Lees meer

Van bijbaan naar loopbaan in onderwijs!

Bovenbouwleerlingen havo en atheneum van OOZ kunnen sinds dit schooljaar deelnemen aan het tutoringproject bij OOZ. Ze krijgen dan een bijbaan op een basisschool om te ontdekken of ze talent voor de klas hebben! Lees meer

Cito-toets verdwijnt uit de kleuterklas

Jarenlang werd de Cito-toets afgenomen vanaf de kleuterklas. Na veel discussie verdwijnt de toets daar binnenkort. Is het goed om kleuters al met de Cito te toetsen? Wat is een geschikt alternatief? Lees meer

Wennen aan school, 3 tips voor uw peuter

Naar school gaan is steeds een beetje meer loslaten. Voor de meeste kinderen begint dat al als ze 4 zijn. Eerst de kinderopvang. Dan de wendagen op school. Hoe zorgt u dat deze momenten soepel verlopen? Lees meer

Grote Peuter Dag

Het is best spannend als uw kind toe is aan de basisschool. Hoe kiest u een fijne en goede school? En wat gaat uw kind daar leren en ontdekken? Lees meer
Stel je vraag